اداره کل منابع طبیعی با حجم وسیع آتش سوزی‌ها، دست خالی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ موزونی نویسنده و پژوهشگر و دوستدار طبیعت گفت : همه انسان‌ها از سوختن جنگل‌های زاگرس ناراحت هستند ، اگر چه اداره منابع طبیعی متولی این حوزه است، اما واقعیت‌ها نشان داده که دست این اداره با حجم وسیع آتش سوزی‌ها، خالی است.

او گفت: امروز دیگر نمی‌توان با شاخه‌ درختان و گونی‌های خیس به جنگ حجم عظیم آتش سوزی رفت.

موزونی افزود: کارمندان منابع طبیعی هم در هر شهرستان یکی دونفر بیشتر نیستند، و نمی‌شود انتظاری بیشتر از حد توان، از آنان داشت. اینجاست که گروه‌های مردم نهاد، به کمک برخاسته اند و حقا موثر هم بوده و هستند.

او افزود : این عاشقان گمنام محیط زیست وجنگل، در هر ساعت خود را به محل آتش سوزی‌ها رسانده و جان را در این راه نهاده اند.

موزونی ادامه داد: این روزها دمنده‌ها دستگاه‌های هستند که می‌توانند در خاموش کردن آتش نقش موثر و کاربردی داشته باشند، این دستگاه‌ها قابلیت حمل توسط فرد را دارند و در زمان کمی به نقطه آتش سوزی انتقال می‌یابند، تعداد این دستگاه‌های دمنده هر چه بیشتر باشد، آتش سوزی‌ها زودتر مهار می‌شوند.

او ادامه داد: طبق گفتگو با کارمندان منابع طبیعی قیمت هر دستگاه دمنده کمتر از ۲۰ میلیون تومان است و اگر خیرین دلسوز در این حوزه ورود کنند می‌توانند طبیعت مظلوم زاگرس را نجات دهند، شاید خرید یک دستگاه دمنده نتواند به اندازه ساختن یک مدرسه نام یک خیر عزیز را ثبت وضبط کند، اما درختان جنگل گواه همیشه‌ی حرکت خیرخواهانه خیرین منابع طبیعی ومحیط زیست خواهند بود.

موزونی گفت : نجات جان یک درخت، نجات جان یک روباه، یک کبک، یک لاکپشت که پای گریز ندارد، کمتر از نجات جان یک انسان نیست که این جمله معروف است: "نگذارید بمیرد جنگل، که جهان خواهد مرد" .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.