شرکت فجر انرژی خلیج فارس با استفاده از طرح بازیافت اسمز معکوس ۷۸ درصد آب را تصفیه می‌کند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، آب در صنعت ماده‌ای مهم و حیاتی به شمار می‌رود. شرکت فجر انرژی خلیج فارس از نیمه نخست سال ۹۸ توانست از طریق اجرا طرح بازیافت اسمز معکوس در دورریز بیش از ۲۳ میلیون متر مکعب جلوگیری کرده است و بیشتر از ۲۵۰ میلیارد ریال صرفه جویی کرده است. عمده محصولات این شرکت آب بدون املاح هستند، از جمله آب آتشنشانی، آبِ اسمزِ معکوس و آب بهداشتی که به حجم عظیمی از آب مورد نیاز بوده و از رودخانه کارون تامین می‌شود.

بر اساس طراحی‌های اولیه واحد تصفیه آب در فجر انرژی خلیج فارس باید ۲۵ آب تصفیه شود، اما به دلیل اهمیت آن و همچنین مسئولیت‌های اجتماعی مهندسان این شرکت توانستند با طراحی یک سیستم تصفیه آب را به ۷۸ درصد برسانند. در فاز اول یکهزار ۱۳۲ متر مکعب آب در ساعت بازیابی می‌شود، اما این امکان نیز وجود داشت که حجم بیشتری از آب به چرخه تولید بازگردد که این میزان به ۲ هزار و ۲۶۴ متر مکعب در ساعت افزایش یافت.

تا پیش از طراحی این سیستم تصفیه آب گنجایش دریافت آب خام از رودخانه کارون ۱۵ هزار متر مکعب بر ساعت بوده است و بر اساس نیاز شرکت و مطابق با معیار‌های استاندارد جهانی ۱۰ میلیارد متر مکعب آن دورریز می‌شد. مقدار صرفه جویی در آب خام طی سال ۹۵، ۹۶، ۹۷ و ۶ ماه نخست سال ۹۸ به ترتیب بیش از ۵، ۶ و نیم، ۷ و ۵ میلیون متر مکعب بوده است که با اجرای کامل این طرح بیشتر از ۲۵۰ میلیارد ریال در مصرف آب خام صرفه جویی می‌شود.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار