معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان اختصاص یکهزار میلیون ریال به منظور اجرای فاز اول مطالعات و تدوین ضوابط بافت تاریخی اهواز خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، احمدرضا حسینی بروجنی معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: یکی از آثار واجد ارزش تاریخی ـ فرهنگی استان، بافت تاریخی اهواز است.

او با بیان اینکه بافت تاریخی اهواز، نشانگر تعامل انسان با اقلیم گرم بوده و با تدبیر معماری خاص، در تقابل با گرمای طاقت‌فرسای شهر اهواز برخواسته است، اظهار داشت: این بافت، دارای ویژگی‌های معماری منحصر بفرد مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی به ویژه دوره تاریخی قاجار است

حسینی بروجنی با اشاره به اینکه تک‌بناها، مجموعه‌ها و گذر‌های بسیار زیبا، بافت ۳۷۷ هکتاری شهر اهواز را تشکیل داده‌اند و بزرگترین بافت تاریخی استان محسوب می‌شوند، بیان کرد: با همت و تلاش اداره‌کل میراث فرهنگی استان، پس از تعیین محدوده بافت تاریخی در دهه ۸۰ و مرمت چند اثر تاریخی در محدوده بافت از قبیل سرای معین‌التجّار و ساباط آن، همچنین رفع خطر چند اثر دیگر از قبیل هتل قو، سرای دادرس، مسجد عامری و بنای ثقافیه، ضوابط اختصاصی بافت تاریخی طی امسال تدوین می‌شود.

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان اذعان داشت: با پیگیری‌های این اداره‌کل، اعتباری بالغ بر ۳ هزار میلیون ریال از محل اعتبارات ملی برای تدوین ضوابط اختصاصی در نظر گرفته شده است که با تخصیص یکهزار میلیون ریال در سال جاری، فاز اول مطالعات و تدوین ضوابط اجرایی خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه مطالعات پایه، شناسایی عناصر واجد ارزش موجود در بافت، الحاق بافت با ارزش دوره معاصر نیوساید به محدوده کنونی، آسیب‌شناسی و ... از جمله اقدامات مربوط به مطالعات مذکور است، ادامه داد: پس از تدوین ضوابط اختصاصی بافت تاریخی اهواز و ابلاغ به سایر دستگاه‌های اجرایی به ویژه شهرداری و راه و شهرسازی، ضوابط گفته‌شده به عنوان قانون لازم‌الإجرا هستند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.