امام جمعه شیراز مطرح کرد؛

تورم و گرانی دو موضوع متفاوت در اقتصاد است/ هدایت نقدینگی به سمت تولید

آیت الله دژکام گفت: تورم و گرانی دو موضوع متفاوت در اقتصاد است که گران فروشی بی‌انصافی و تورم بیماری اقتصادی و راه حل آن حرکت نقدینگی به سمت تولید است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، آیت الله لطف الله دژکام در خطبه‌های نمازجمعه امروز شیراز، به مسئله گرانی اشاره کرد و گفت: البته این مسئله مقداری تحت‌الشعاع کرونا است و مردم از آن رنج می‌برند، و گلایه‌هایی است و رهبر معظم هم فرموده‌اند هر کس به هر شکلی باید مسئله را حل کند.

او با بیان اینکه بحث گرانی در دو قسمت می‌تواند تحلیل شود، یکی بحث تورم و دیگری گران‌فروشی است که گران‌فروشی‌ها از عامل‌ها سر می‌زند و یک بی‌اخلاقی است، گفت: بی‌انصافی مسئله اخلاقی است، اما تورم بیماری مجموعه اقتصاد یک دولت و یا یک کشور است که باید از یکدیگر جدا شود و برای هر کدام مسئول داریم، در قسمت تورم راه حل اصلی، جلوگیری از تورم و سوق دادن نقدینگی به سمت تولید است و دولت مأمور است این مسیر را از طریف وزارت‌خانه‌ها دنبال کند.

نماینده، ولی فقیه در استان فارس، در بخشی دیگر با اشاره به نامگذاری جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری، گفت: در رابطه با جهش تولید مسلما کار‌های بسیار زیادی را باید انجام دهیم و با تناسب اینکه دیروز رئیس قوه قضائیه شیراز تشریف فرما شدند، به نقش دستگاه قضا در این رابطه اشاره می‌کنیم و امیدواریم همه قوای دیگر مانند سابق که نظرشان مطلوب بوده است به فارس توجه ویژه کنند تا مسائلی که در استان داریم بتوانیم به خوبی مدیریت کنیم و مشکلات را حل کنیم.

او افزود: در سفر آیت‌الله رئیسی در دو قسمت نکاتی بود و در مورد تولید و رونق تولید کار‌های خوبی انجام دادند، در رابطه با برخی کارگاه‌های تولید که مشکلی برای آنان به وجود آمده و مجموعه‌های آنان که ضرر می‌کنند، به‌صورت ویژه مورد بررسی قرار می‌دهند و امیدواریم در همین مدت محدودی که ایشان بودند کار یک جمع قابل توجه کارگران مراکز تولیدی و صنعتی که گره خورده بود حل شود، استاندار و رئیس کل دادگستری نیز حضور داشتند که قول انجام کار دارند و امیدواریم مجدداً نظیر این کار صورت گیرد.

امام جمعه شیراز مشکلاتی که از طریق سیستم بانکی برای کارگاه‌های تولیدی و صنعتی استان ایجاد می‌شود را یادآور شد و گفت: رئیس دستگاه قضا نکته بسیار مهمی در سه قسمت فرمودند، سود مرکب یا همان ربا را که باید جلو آن گرفته شود و همچنین بحثی داشتند در رابطه با کسانی که ممکن است بد حساب باشند و نباید واحد تولیدی را بهانه کرده و بدحسابی کنند، این نیز باید مورد توجه قرار گیرد هم بانک و هم مسئول واحد‌های تولید باید مراقبت کنند و آن فردی که ندارد بانک باید مهلت دهد.

آیت‌الله دژکام اظهار کرد: فرض کنیم به واسطه اینکه مشکلاتی جدی است بانکی یک مرکز تولیدی را مصادره کرد، اما بانک حق ندارد آن را تعطیل کند اگر نمی‌تواند مصادره کند نباید دادخواست دهد، امیدواریم قوه مقننه و عزیزان نماینده‌ها این نکته را پیگیری کنند.

او بیان کرد: وزارت جهاد کشورزی به‌ویژه در فارس نقش عمده‌ای در تولید دارد، اگر بنا است جهاد کشاورزی کار کند باید از آن حمایت کنیم و درخواست می‌کنیم که برای این مسئله راه حل‌های جدید پیدا کنیم، هنگامی استان فارس را نسبت به دیگر استان‌ها مقایسه می‌کنیم، تولید بسیار زیاد است که باید از این مردم حمایت شود، هم افزایش بهره‌وری از زمین‌های زیر کشت و کشت‌های گلخانه‌ای باید مورد توجه قرار گیرد و هم اینکه فارس ظرفیت‌های ویژه‌ای دارد و این ظرفیت‌ها باید نشان داده شود.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه مراکزی وجود دارند که در باب گران‌فروشی باید نظارت داشته باشند مثل وزارت صمت و دادگستری، گفت: نظارت یک چیز و شفاف‌سازی چیز دیگری است، دوست داریم افرادی که در فضای مجازی کار می‌کنند، گله‌مندی را به شفافیت و اطلاع‌رسانی تبدیل کنند، اگر کسی قیمت واقعی جنس را بداند کلاه بر سر آن نمی‌رود، صدا و سیما و فضای مجازی هرکدام به جای خود باید در این زمینه نقش‌آفرینی کنند.

او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در این روز‌ها شاهد آشکار شدن چهره آمریکا هستیم، گفت: هم کرونا و هم رفتار‌های اخیر، گوشه‌ای از چهره آمریکا را برملا کرد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه گاهی به نظر می‌رسد که جمعی می‌خواهند با یک کشور لج کنند، مسلماً در دین اسلام لج‌بازی نیست، گفت: آمریکا نمی‌تواند انصاف و عدالت را نشان دهد، اما با فضاسازی تبلیغاتی می‌خواهند بگویند که رئیس دنیا هستند. اگر کسی می‌خواهد رئیس باشد باید شرایط را مهیا کند، شما که نمی‌توانید کشور خود را نگاه دارید می‌خواهید حقوق بشر را در ایران پیاده کنید و این حق ما است که این مسائل را اعلام کنیم، اما بنای لج نداریم و باید تحلیل درستی در این رابطه انجام شود.

خطیب نماز جمعه شیراز با تأکید بر اینکه لج‌بازی در دین ما جای ندارد، اما گرفتن حق باید صورت گیرد، گفت: اگر این چهره پلید آمریکا را می‌گوییم برای اینکه فردا مدعی نشوند و همه کسانی که به نوعی در زندگی درگیر مسائل اجتماعی هستند باید در زمینه معرفی چهره حقیقی آمریکا همکاری کنند البته از نظر تبلیغات قدرت آمریکا را نداریم، ولی باید در فضای مجازی این مسائل را مورد بحث قرار دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار