رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان گفت: سالجاری ۱۸۲پروژه بخش کشاورزی استان با صرف اعتباری بالغ بر۲۵۲میلیارد و ۶۸۲میلیون تومان آماده افتتاح و بهره برداری است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، غلام حیدرزورقی رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان در دومین روز از هفته جهاد کشاورزی در نشست خبری با رسانه‌ گفت: در ایام هفته جهاد کشاورزی سالجاری ۱۸۲پروژه بخش کشاورزی استان با صرف اعتباری بالغ بر۲۵۲میلیارد و ۶۸۲میلیون تومان آماده افتتاح و بهره برداری است.

غلام حیدرزورقی افزود: با اجرای این پروژه‌ها در سطح استان برای ۵۰۶نفر اشتغال دائم، ۱۲هزار نفرروز اشتغال موقت ایجاد و حدود۲هزار خانوار روستایی و عشایری از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد.

او  تصریح کرد: پروژه‌های افتتاحییه هفته جهاد کشاورزی سالجاری شامل ۳۶پروژه تولیدات دام وطیور، ۱۸ پروژه تولیدات گیاهی، ۹۶پروژه آب وخاک، ۴پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری،۱۷پروژه عشایری و ۱۱پروژه شیلات آب‌های داخلی می‌باشد که در این ایام با حضور مسئولین در سطح استان به بهره برداری خواهد رسید.


مدیریت کشت و تولید محصولات اقتصادی در سال زراعی آتی، در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان گفت: سهم بخش کشاورزی از اشتغال استان بیش از ۱۶ درصد و سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی استان بیش از ۲۲ درصد می‌باشد.

زورقی افزود: تحقق اهداف توسعه پایدار بخش کشاورزی در استان با عنایت به منابع آبی محدودی که در اختیار داریم وابسته به مدیریت صحیح درمصرف منابع آبی و گسترش سیستم‌های نوین ابیاری درسطح استان می‌باشد.

او  تصریح کرد تا کنون اجرای ۴۰ هزارهکتارسیستم‌های نوین آبیاری درسطح استان، سبب صرفه جویی برداشت آب از سفره‌های آب زیر زمینی بمیزان بیش از ۴۴۴ میلیون متر مکعب تا پایان سال ۹۸ شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به بارندگی‌های یکساله اخیر اظهار داشت: خوشبختانه در سال زراعی جاری سطح زیر کشت محصولات زراعی از ۱۳۴ هزار هکتار به ۱۶۸ هزار هکتار معادل ۳۴ هزار هکتار افزایش یافته است.

او  با اشاره به ورود آب به منطقه سیستان و آبگیری بخشی از مزارع و باغات بوسیله طرح انتقال آب با لوله اذعان داشت: پس از سال‌ها خشکسالی مداوم در منطقه شاهد رشد چشمگیری درسطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی در منطقه بوده ایم و برای اولین بار طی ۱۰ سال گذشته سطح زیر کشت اراضی منطقه به ۸۶ هزار هکتار رسیده که ۵۰ هزار هکتار آن به کشت گندم و جو اختصاص دارد.

غلام حیدر زورقی در خصوص حل کمبود کمباین جهت برداشت گندم تاکید کرد: در حال حاضر بیش از ۷۰ دستگاه کمباین در منطقه سیستان مشغول برداشت گندم تولیدی مزارع می‌باشند که با پیگیری‌های بعمل آمده بزودی طی مدت زمان کوتاهی این مشکل نیزمرتفع خواهد شد.

او  وقوع سیل و هجوم آفات و بیماری‌های گیاهی را عمده چالش‌های بخش کشاورزی استان طی سال گذشته برشمرد و گفت: با تلاش شبانه روزی پرسنل مجموعه جهاد کشاورزی و همراهی کشاورزان منطقه، خوشبختانه آسیب قابل ذکری به بخش وارد نگردیده و طی دو مرحله از اسفند ۱۳۹۷ تا کنون در سطحی بیش از ۳۸۷ هزار هکتارعلیه آقت ملخ صحرایی مهاجر و بیش از ۱۸ هزار هکتار علیه بیماری زنگ زرد غلات مبارزه شیمیایی انجام گرفته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی در پایان بیان داشت با توجه به شرایط آبی منطقه ونتایج کشت سال زراعی جاری جهت تحقق جهش تولید در زیربخش‌های کشاورزی برای تامین امکانات و نهاده‌های مورد نیازتولید و توسعه بیمه برنامه ریزی مدونی در دست تهیه می‌باشد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار