تفاهمنامه سه جانبه میان شهرداری مشهد، سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان ‌رضوی و شرکت آب و فاضلاب مشهد به امضا رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، تفاهمنامه سه جانبه میان شهرداری مشهد، سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان ‌رضوی و شرکت آب و فاضلاب مشهد، در اجرای مصوبه شورای شهر در زمینه مدیریت مصرف آب و جدا سازی آب شرب از آب خاکستری و بازچرخانی آن با رویکرد کمک به شرایط محیط زیست شهر و منابع آب به امضا رسید.

محمد رضا کلائی شهردار مشهد در این مراسم گفت: سیاست مدیریت شهری در توسعه فضای سبز و زیست پذیربودن شهر مشهد با استفاده از منابع آب بازچرخانی شده است.
 
او افزود: مجموعه تلاش‌هایی که برای تامین منابع آب به ویژه آب مورد نیاز فضای سبز مشهد از محل بازچرخانی آب‌های خاکستری و پساب انجام شود باید بیشتر از این باشد.
 
شهردار مشهد ادامه داد: اهتمامی که شورای شهر مشهد برای جداسازی آب شرب از آب خام و بازچرخانی آب‌های خاکستری دارد و فعالیت‌هایی که در زمینه کاهش ورودی به مجموعه‌های فاضلاب انجام شده است می‌تواند به توسعه فضای سبز در اقلیم خشک شهر مشهد کمک کند.
 
کلائی بیان کرد: با این اقدامات دغدغه افرادی که نگران کاهش منابع آب با افزایش توسعه فضای سبز هستند رفع شود.
 
او تصریح کرد: اجرای طرح جداسازی و بازچرخانی آب‌های خاکستری ساختمان‌ها و اماکن عمومی باید گام به گام و با برنامه ریزی مبتنی بر آموزش و اطلاع رسانی مناسب انجام شود.
 
مهدی یعقوبی معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در این نشست گفت: به شهروندانی که طرح بازچرخانی آب‌های خاکستری را اجرا کنند ۵۰ میلیون ریال به عنوان مشوق اهدا خواهد شد.
 
او افزود: این طرح که برای اولین بار در کشور اجرا خواهد شد، پروسه مطالعاتی خوبی را طی کرده و کار‌های اجرایی آن انجام و آیین نامه‌های مورد نیاز آن نیز آماده شده است.
 
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد با بیان این که اجرای طرح جداسازی و بازچرخانی آب‌های خاکستری در ساختمان‌های مرتفع الزامی است، ادامه داد: برای اجرای این طرح در ساختمان‌های کوچک و منازل شخصی نیز مشوق‌هایی در نظر گرفته خواهد شد.

یعقوبی بیان کرد: در مرحله اول برای شهروندانی که در منازل خود اقدام به اجرای طرح جداسازی و بازچرخانی آب‌های خاکستری کنند ۵۰ میلیون ریال از سوی مدیریت شهری به صورت مشوق در نظر گرفته خواهد شد و در کنار آن از سوی شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز ۲۰ درصد تخفیف در مبالغ مرتبط با دفع فاضلاب در قبوض آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد.
 
او تصریح کرد: البته این موضوع باید از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان تایید شود، سازمان پارک‌ها وفضای سبز شهرداری نیز از این ساختمان‌ها به صورت دوره‌ای بازدید و در صورت استفاده از این آب‌ها برای آبیاری فضای سبز و درختان مقابل منازل و فلاش تانک‌ها مشوق‌هایی در نظر خواهد گرفت.
 
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد ادامه داد: این طرح به صورت آزمایشی در ۲ منزل مسکونی و ۱۰ مدرسه اجرا شده است و طی ۶ ماه گام به گام پیش خواهد رفت و در صورت نیاز به اصلاح موارد آن به شورای شهر ارائه خواهد شد.
 
حسین اسماعیلیان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز در این مراسم گفت: شهرداری مشهد می‌تواند در حوزه بازچرخانی آب‌های خاکستری ارگان آزمایشی در کشور باشد.
 
او افزود: ۵۰ تا ۸۰ درصد آب مصرفی مشهد در حال هدر رفت است لذا پیشنهاد می‌کنم این طرح مطابق با مصوبه شورای شهر برای کل ساختمان‌های مشهد اجرا شود.

کمبود یک هزار و ۵۰۰ لیتر آب در ثانیه

محمد رضا هاشمی فرماندار مشهد نیز گفت: میزان مصرف آب در مشهد ۱۳ هزار و ۲۷۰ لیتر در ثانیه است.
 
او افزود: در حال حاضر ۱۱ هزار لیتر آب تولیدی داریم و با حدود یک هزار و ۵۰۰ لیتر کمبود در تولید آب مواجه هستیم از این رو اجرای این طرح می‌تواند یکی از راه‌های خوب برای تامین آب باشد.

محمد عرفانی معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست خراسان رضوی گفت: دشت مشهد ۳۲ سانتیمتر نشست دارد.
 
او افزود: حجم فاضلاب تولیدی در مشهد ۲ برابر حجم تصفیه خانه‌ها است و این کار باعث می‌شود حجم بسیاری از فاضلاب در کشف‌رود خالی شود.
 
علیرضا شهریاری عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: درختان شهر در حال خشک شدن هستند، ما هنوز در دوره خشکسالی هستیم نباید فریب بارندگی‌ها را بخوریم.
 
او افزود: هرچقدر تصفیه خانه‌های محلی زودتر راه‌اندازی شوند بیشتر به نفع شهر و کشور خواهد بود.
 
شهناز رمارم عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: باید نمونه‌های خارجی این طرح‌ها را بررسی کرده و از تجربیات آن‌ها استفاده کنیم تا آزمون و خطا نداشته باشیم.
 
انتهای پیام//ز.ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.