معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت:در بررسی فرآیند‌های مربوط به صدور پروانه اکتشاف معدنی، مقرر شد زمان بررسی صلاحیت فنی و مالی متقاضیان صدور این پروانه دستکم تا ۵۰ درصد کاهش یابد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی رسولیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: بررسی صلاحیت فنی و مالی متقاضیان پروانه معدنی باید از حداقل ۱۴ روز به حداکثر یک هفته کاهش یابد.

او افزود: براساس قانون معادن باید پاسخ دستگاه‌های اجرایی در صدور پروانه اکتشاف معدنی حداکثر دو ماه شود و در صورتی که دستگاه‌ها در این مدت به وظیفه خود عمل نکنند، سازمان صنعت، معدن و تجارت موظف به صدور پروانه خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی فقط باید در چارچوب قانون معادن استعلام‌های لازم برای صدور پروانه اکتشاف معدنی را بگیرند و سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز نمی‌تواند استعلام مازاد بر قانون بگیرد.

رسولیان بیان کرد: برای هر دستگاه اجرایی مشخص شده است که استعلام‌ها باید در چه مواردی باشد، در صورتی که پاسخ دستگاه اجرایی در چارچوب قانون نباشد، آن پاسخ قابل پذیرش نیست.

او تصریح کرد: تشکل‌های بخش خصوصی در حوزه معدن نیز موظف به نظارت بر روند صدور پروانه اکتشاف معدنی توسط دستگاه‌های اجرایی هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: سازمان نظام مهندسی نیز که قبلا فرآیند تهیه، بررسی و تایید طرح اکتشافی معدن را در ۶۰ روز انجام می‌داد، موظف شده است ۳۰ روز برای تهیه طرح و پنج روز برای بررسی و تایید طرح زمان بگذارد.

رسولیان  با بیان اینکه امسال در حوزه معادن دو موضوع در اولویت قرار گرفته است، اظهار کرد: نخست اینکه امسال واگذاری معادن به بخش خصوصی در قالب برگزاری مزایده شتاب می‌گیرد و دوم اینکه باید راهکاری اتخاذ شود که ضمن اجرای ماده ۲۴ مکرر قانون معادن و حفاظت از منابع طبیعی و میراث فرهنگی، اکتشاف معدنی نیز انجام گیرد.
 
او افزود: برای تسهیل امور اکتشاف معدنی در استان، اکتشاف در ۱۹ محدوده معدنی به ایمیدور (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) واگذار شده است که بزودی عملیات اکتشاف این سازمان در ۱۰ محدوده آنومالی جدید آغاز می‌شود.
معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: این ۱۰ محدوده جدید در شهرستان‌های خواف و تربت‌جام قرار دارند.

رسولیان بیان کرد: در ارتباط با اکتشافات مربوط به محدوده‌های معدنی تاکنون اختلافاتی بین ادارات منابع طبیعی، میراث فرهنگی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان وجود داشته و به همین علت پاسخ استعلام‌ها به موقع صادر نمی‎شده و اکتشافات با تاخیر یا به کندی انجام می‌گرفته است.

او تصریح کرد: هم اکنون اکتشافات معدن در ۶ محدوده آنومالی استان در حال انجام است، سه محدوده در مرحله دریافت پروانه اکتشاف قرار دارد و ۱۰ محدوده مشکلاتی برای شروع اکتشاف دارد.

معاون استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: برای حل مشکل این ۱۰ محدوده، طی توافق با دستگاه‌های قضایی مقرر شد مراحل پی جویی و شناسایی مشکلات در این زمینه اجرا شود، شرکت ایمیدور هر چه سریعتر فعالیت اکتشافی خود را در ۱۰ محدوده آنومالی آغاز کند و قبل از صدور پروانه اکتشاف معدنی نظر دستگاه اجرایی مربوطه درباره آن اخذ گردد.

او تصریح کرد: طبق ماده ۲۴ مکرر قانون معادن اکتشاف در محدوده آنومالی باید انجام گیرد و عمل به آن بر روند فعالیت‌های اکتشافی در خراسان رضوی سرعت می‌بخشد.
 
انتهای پیام// ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.