مدیر پایگاه تاریخی محور ساسانی کرمانشاه باتاکید براینکه برنامه ثبت جهانی این محور از دستورکار خارج نشده، گفت : درتلاشیم در مطالعاتی که طی سنوات گذشته برای ثبت جهانی این محور انجام گرفته یک بروزرسانی و بازنگری داشته باشیم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ امین قهرمانی مدیر پایگاه تاریخی محور ساسانی کرمانشاه بااشاره به وجود بیش از ۱۸ اثر تاریخی شاخص در مسیر محور ساسانی، گفت : این مسیر تاریخی از تپه باستانی فیروز آباد اسلام آبادغرب شروع و به آثار تاریخی واقع در شهرستان قصرشیرین همچون عمارت خسرو، چهارقاپی و کانال آبرسانی ساسانی ختم می‌شود.

او گفت : از آنجایی که در این مسیر آثار تاریخی مهم و متعددی از عصر ساسانیان داریم، قابلیت‌های بالایی برای ثبت جهانی شدن آن وجود دارد.

مدیرپایگاه محور ساسانی کرمانشاه افزود: طی سال‌های گذشته اقداماتی برای این منظور انجام گرفت و حتی مطالعات ثبت جهانی محور هم بصورت کامل اجرا شد، اما به دلیل مشکلاتی هنوز پرونده آن بسته نشده است.

او با تاکید براینکه برنامه ثبت جهانی این محور هنوز از دستورکار خارج نشده، ادامه داد: اینکه امسال بتوانیم پرونده ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه را بصورت ضرب العجل تکمیل کرده تا سال آینده آن را به یونسکو ارسال کنیم، وعده غیرمعقولی است، اما در تلاشیم تا یک ساماندهی نسبت به آثار تاریخی محور داشته باشیم و مسیر ثبت جهانی شدن آن را هموارتر کنیم.

قهرمانی مهمترین مشکل پیش روی ساماندهی آثار تاریخی این محور را عدم تامین اعتبار مورد نیاز دانست و گفت: متاسفانه طی سال گذشته این محور هیچ اعتباری نداشت، هرچند که براساس اعتباراتی که طی سنوات گذشته داشتیم، برخی فعالیت‌ها مانند کاوش و حفاری و... در آثار تاریخی شهرستان قصرشیرین انجام گرفته، اما در برخی از آثار تاریخی شهرستان‌های دیگر حتی کار تعیین عرصه و حریم آن‌ها نیز اجرا نشده است.

او ادامه داد: براین اساس، در نظر داریم با جذب اعتبارات مورد نیاز بتوانیم تعیین عرصه و حریم تعدادی از این آثار مانند قلعه مریم، نهر ساسانی، تپه فیروز آباد، قلعه سرخه دیزه، زیج انزل، گوردخمه داوود و ... را انجام دهیم و در گام بعدی هم برای ساماندهی، مرمت اضطراری و کاوش آن‌ها اعتبار بگیریم.

مدیرپایگاه محور تاریخی ساسانی افزود: همچنین باتوجه به اینکه مطالعاتی که در سنوات گذشته برای ثبت جهانی محور ساسانی گرفته، نیازمند بروزرسانی است، امسال روی بازنگری آن هم کار خواهیم کرد.

او گفت: امکان الحاق معبد آناهیتا و تاق بستان به مجموعه محور ساسانی برای ثبت جهانی آن‌ها هم وجود دارد، اما هنوز در این باره تصمیمی گرفته نشده است .


بیشتر بخوانید : کسی نمی تواند متعرض به حریم تپه موسایی شود


انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.