معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت : تپه موسایی ثبت ملی شده، لایه‌هایی را از هزاره پنجم قبل از میلاد تا دوره‌های اسلامی را در دل خود جای داده اند و ارزش تاریخی بالایی دارند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ برشاهی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت : طی سنوات گذشته عرصه و حریم این محوطه باستانی تعیین شد، اما، چون در شورای حریم وزارت میراث فرهنگی به تصویب نرسیده و ثبت نشده بود، تعرض به این محوطه باستانی ادامه داشت.

او در رابطه با اقدامات پیشگیرانه میراث فرهنگی استان برای جلوگیری از دست اندازی‌های جدید به این محوطه باستانی هم گفت : به منظور جلوگیری از دست اندازی به این محوطه از اواخر سال گذشته تلاش‌هایی برای ثبت عرصه و حریم آن در وزارت میراث فرهنگی انجام دادیم که خوشبختانه این اقدام اخیرا به نتیجه رسید و توانستیم نقشه عرصه و حریم آن را به ثبت برسانیم.

این مسئول افزود: در سنوات اخیر یگان حفاظت میراث فرهنگی استان برای جلوگیری از تصرف و تخریب این محوطه باستانی سرکشی‌های مستمری از آن داشته و با متصرفین برخورد‌های جدی داشته است.

او با تاکید براینکه از این پس کسی نمی‌تواند به این محوطه باستانی متعرض شود، ادامه داد: هرچند بحث‌هایی درخصوص احداث یک مجتمع تجاری و یک هتل در کنار این محوطه و احتمال تعرض به عرصه و حریم آن پیش آمده، اما براساس کارشناسی‌هایی که انجام داده ایم، هردوی این بنا‌ها در خارج از عرصه تپه موسایی قرار دارند.

برشاهی گفت: البته یک ساختمان مسکونی نیمه کار هم در کنار این تپه ساخته شده که در عرصه محوطه قرار دارد، لذا مانع از ادامه فعالیت آن شده ایم و پرونده قضایی آن نیز تشکیل شده است .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.