عملیات گرده افشانی انجیرستان‌های استهبان استان فارس در قالب برداشت انجیرهای بارور کننده موسوم به بر انجیر آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهدی اعیان منش مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان در این زمینه گفت: گرده افشانی در بزرگترین انجیرستان انجیر خشک جهان با وسعت ۲۴ هزار و ۵۰۰ هکتار هر ساله از خرداد آغاز می شود و تا نیمه اول تیرماه ادامه می یابد.

او، بیان کرد: از عجایب گرده افشانی انجیر این است که این کار را زنبور بلاستوفاگا انجام می دهد و این زنبور تنها در میوه نر انجیر تکثیر یافته و باغداران زمانی که میوه بر را خرید و فروش می کنند در اصل این میوه به همراه زنبورهای بلاستوفاگا ارزشمند است و بدون آن هیچ گونه ارزشی ندارد.

اعیان منش با اشاره به نحوه کار زنبور بلاستوفاگا تصریح کرد: درخت بر انجیر در طول سال دارای میوه است و زنبور بلاستوفاگا از این میوه برای بقای نسل خود استفاده می کند تا در فصل گرده افشانی از آنها استفاده شود و از آن جایی که این زنبور تنها در میوه بر انجیر قادر به ادامه زندگی است در میوه های انجیر خوراکی یا مادگی از این میوه به آن میوه به دنبال مکان مناسب برای تخم ریزی می گردد و چون مکان مناسبی نمی بیند با چرخش بین میوه ها عمل گرده افشانی انجام می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان  ادامه داد: سطح زیر کشت باغ بر انجیر در استهبان دو هزار و ۲۰۰ هکتار است که از این میزان ۵۳۰ هکتار از باغ های بارور است و این شهرستان یک هزار و ۳۲۵ تن محصول تولید که مابقی نیاز خود به بر انجیر را که ۹۲۵ تن است از شهرستان های همجوار تامین می کند.

او، افزود: انواع بر انجیرهای مصرفی شهرستان استهبان به نام های جوهری،سیبی، دانه سفید، پوزدنبالی، کوهکی، تومسجدی، خرمایی، ویل وحشی، شاه انجیری، قاسمی، دانه‌سبز، آتشی، فریدونی،آبگزی، فعل‌سربسته و مهارلویی است که بهترین رقم گرده افشان پوزدنبالی ایج و دانه سفید است که باعث افزایش کمی و کیفی محصول انجیر می شود.

اعیان منش اضافه کرد: برای تامین نیاز باغداران به بر انجیر و کنترل بر انجیر مصرفی شهرستان هر ساله بازارچه بر انجیر با همکاری ادارات فرمانداری، جهاد کشاورزی، شهرداری، نیروی انتظامی و اداره صنعت معدن و تجارت بر پا می شود و محصول بر وارد شده به شهرستان از نظر آفت ها، بیماری و سنجش کیفیت توسط کارشناسان بررسی و ارزیابی می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان اظهار کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب و بارندگی های خوب سال زراعی جاری پیش بینی می شود بیش از ۲۰ هزار تن انجیر باکیفیت از انجیرستان های استهبان برداشت شود.

او، گفت: انجیر میوه‌ای شیرین،گوشت‌دار، دارای ویتامین‌های A ،B ، C ، قند، پروتئین، مواد ازته،چربی، آهن، منگنز و کلسیم است.

استهبان از شهرستان های شرقی فارس است که مرکز آن با شیراز حدود ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار