یک کارشناس مذهبی گفت: اسلام دین مهربانی است و سیاه و سفید و عرب و عجم بودن معیار برتری آدمی نیست.

تقوا؛ معیار برتری انسان است نه رنگ پوست /جایگاه سیاه پوستان در تبلیغ و ترویج دین اسلام

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد حسینی سخنران و کارشناس مذهبی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اتفاقات نژادپرستانه اخیر در آمریکا و نگاه اسلام به انسان‌ها با هر قومیت و نژادی گفت: اتفاقی تکراری در کشور مدعی حقوق بشر افتاد و یک سیاه پوست برای چندمین بار مورد ظلم واقع شد. این در حالی است که در دین مبین اسلام و مخصوصاً در مکتب تشیع، نژاد، رنگ و قومیت هیچ برتری برای کسی ایجاد نمی‌کند و برتری انسان‌ها نسبت به یکدیگر فقط به ایمان و تقوای الهی پیشه کردن است.

وی به چند آیه قرآن درباره برابری انسان‌ها اشاره کرد و گفت: کسانی که اسلام را مورد هجمه قرار می‌دهند، با تأمل در آیات قرآن به تفکر اشتباه خود پی می‌برند. خداوند در آیه ۱۹۵ سوره آل عمران می‌فرماید «مرد یا زن باشید، من اعمال شما را ضایع نمی‌کنم». همچنین در آیه ۱۲۴ سوره نساء خداوند می‌فرماید: «هر کسی اعمال صالح انجام دهد، اگر مومن باشد وارد بهشت می‌شود». این آیات نشان دهنده این است که ملاک خداوند برای برتری انسان‌ها ایمان است؛ نه زن یا مرد، سیاه یا سفید و رنگین پوست بودن.

تقوا؛ معیار برتری انسان است نه رنگ پوست /جایگاه سیاه پوستان در تبلیغ و ترویج دین اسلام

او افزود: آیات زیادی در خصوص برابری انسان‌ها در قرآن آمده است؛ در آیه ۱۳ سوره حجرات خداوند می‌فرماید: «ای مردم، ما همه شما را نخست از مرد و زنی آفریدیم و آن گاه شعبه‌های بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید». زیرا اگر همه مساوی باشند، مشکلاتی پیش می‌آید. این اختلاف ظاهری آدم ها مصلحتی است. در آخر همین آیه خداوند می‌فرماید «گرامی‌ترین شما باتقواترین شماست». بنابراین اسلام به شدت نژادپرستی را محکوم و نهی می‌کند.


بیشتر بخوانید : ماجرای رومینا اشرفی به ضعف احکام دینی برمی‌گردد؟ / حکم قتل فرزند در اسلام


سیره اهل بیت (ع) توجه به همه انسان‌ها

حجت الاسلام حسینی در ادامه با ذکر حدیثی از پیامبر (ص) اظهار کرد: پیغمبر خدا فرمودند «عرب بر عجم، سفیدپوست بر سیاه پوست و بالعکس هیچ فرقی ندارند مگر به تقوا». یکی از نزدیک‌تر‌ین افراد به ایشان بلال حبشی بود؛ سیاه پوستی که موذن پیامبر بود. در آن زمان موذن بودن منصب و جایگاه خاصی به حساب می‌آمد. رسول خدا (ص) یک سیاه پوست را در کنار خود به عنوان موذن قرار داد که حتی نمی‌توانست حرف شین را درست ادا کند و به جای «شین»، «سین» می‌گفت. برخی به پیامبر خدا (ص) اعتراض کردند که چرا با وجود ما که عرب هستیم، یک نفر غیر عرب را موذن گذاشته ای و رسول خدا (ص) با کمال افتخار و شجاعت از بلال حمایت کرد و فرمود: «سین البلال عند الله شین». 

وی افزود: در روایات آمده است روزی پیامبر اکرم (ص) با چند غلام و فقیر بر روی زمین نشسته و گفت‌وگو می‌کرد. شخصی از آن محل گذشت و گفت: یا رسول الله (ص)، شما رسول خدا و اشرف کائنات هستید. چگونه با این افراد همنشین شده اید؟ حضرت رسول (ص) فرمودند: پدر همه ما آدم و مادر همه ما حواست و همه از خاک هستیم.

سیاه پوستی که در رکاب امام حسین (ع) به شهادت رسید

این کارشناس مذهبی و سخنران در ادامه مطرح کرد: در تاریخ اسلام غلامی سیاه پوست به نام جون بن حوی بود که در خانه ابوذر غفاری زندگی می‌کرد. او بعد از شهادت ابوذر به خانه امیرالمومنین (ع) و بعد به خانه امام حسن (ع) و سپس به خانه امام حسین (ع) آمد تا اینکه در کربلا در میان یاران امام به شهادت رسید. در لحظه شهادت محبت و عنایتی که امام حسین (ع) بر بالین مبارک علی اکبر (ع) داشت و صورت به صورت او گذاشت، کنار این غلام هم به نمایش گذاشت. تقوا؛ معیار برتری انسان است نه رنگ پوست /جایگاه سیاه پوستان در تبلیغ و ترویج دین اسلام

وی تصریح کرد: امروزه در دنیا می‌بینیم کسانی که مدعی حقوق بشر هستند، چگونه میان رنگین پوستان فرق می‌گذارند. این مدعیان باید از اسلام و مراجع تقلید ما ادب و احترام را یاد بگیرند؛ مانند شاهکاری که یکی از مراجع تقلید، سال‌ها قبل از این اتفاقات صورت داد. در مراسم عمامه گذاری طلاب هنگامی که یک طلبه سیاه پوست می‌آید تا معمم شود، حضرت آیت الله صافی گلپایگانی این مرد صد ساله دست این طلبه جوان و سیاه پوست را می‌بوسد. این فرهنگ اسلام است که فرقی بین سیاه و سفید نمی گذارد. در مقابل فرهنگ نژادپرستی در غرب حاکم است. کشتن ظالمانه یک سیاه پوست در آمریکا، پرده از چهره نقاب زده آمریکا برداشت و نشان داد چه جنایاتی در حق سیاه پوستان می‌شود.

تقوا؛ معیار برتری انسان است نه رنگ پوست /جایگاه سیاه پوستان در تبلیغ و ترویج دین اسلام

اسلام مخالف برده داری است

حجت الاسلام حسینی در مورد شبهه برده داری در اسلام بیان کرد: این مطلب که در اسلام برده داری رونق داشته موضوع غلطی است؛ اصلاً در اسلام برده‌داری نداریم. کلمه برده هیچ ترجمه عربی ندارد؛ برده داری در حکومت‌هایی مانند حکومت فرعون بوده که فرعونیان به آن‌ها (بردگان) ظلم می‌کردند. موضوعی که در اسلام مطرح است بحث «عبید و اماء» است؛ یعنی اسلام برای زنان و مردانی که در جنگ‌ها اسیر می‌شدند، راه تربیتی قرار داد که به خانه مسلمان‌ها بیایند تا کشته نشوند و زندان نروند. فایده این حرکت آشنایی آنها با دین اسلام و احکام الهی بود؛ اینکه رأفت اسلامی را ببینند و در نهایت آزاد شوند. اسلام راهکار‌های متعددی را هم برای آزاد کردن آن‌ها قرار داده است؛ به عنوان مثال اگر کسی در ماه رمضان عمداً روزه بخورد، کفاره آن آزاد کردن یک بنده است. بنابراین این حرکت اسلام یک راه تربیتی است نه برده داری.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عبدالرضا
۰۰:۰۰ ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
سلام علیکم با تشکر از حاج‌آقاى حسینى مطلب قابل استفاده اى بود.
مخصوصا توضیحشون در باره ى مسئله ى برده دارى.
شبهه اى که تو ذهنم بود حل شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
در کل خداوند با تبعیض نژادی مخالفت داره اما مگه با رحلت پیامبر اسلام واقعی اجرا شده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ قطعا نه
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۰۷:۱۴ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
فرق بنده با برده چیه چرا. انسان فقط بنده خداست نه بنده یا در بند انسان هست چرا بنده ابوذر تا امام حسین در بند این خانواده ها بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۷ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
نژاد پرستی ربطی به مذهب ندارد
رنگ پوست یک مسئله اجتماعی نه مذهبی
انسان ذاتا" زیبا طلب وقتی انسانی ظاهر زیبائی ندارد فرقی نمی کنه که چه مذهبی داره ؟ این آدم زندگیش با بقیه فرق می کنه و هرچی درجه اون بیشتر باشه این فاصله بیشتر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۸ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
تا آنجا که میدانیم امام علی (ع)هم غلام (برده)داشتند(قنبر)وهم کنیزواین امر هنوز در اکثرکشورهای مسلمان امری عادیست
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۰۱:۲۸ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
با سلام
ممنون از توجه شما به این مطلب
با توجه به متن موضوع برده داری در دین اسلام و بیان اهل بیت (ع) منتفی است.
بحث «عبد و إماء» مطرح است که توضیح و دلیلش در متن آمده.
در حال حاضر با توجه به سیره اهل بیت(ع) چیزی در اسلام به
عنوان غلام و کنیز نداریم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۱ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
این که میگید اسلام مخالف برده داری است،دروغ محض است .تمام ائمه غلام داشتند.همون سیاهی که در رکاب امام حسین شهید شد غلام ابوذر بود.
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۰۱:۱۱ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
با سلام
ممنون از توجه شما به این مطلب
با توجه به متن موضوع برده داری در دین اسلام و بیان اهل بیت (ع) منتفی است.
بحث «عبد و إماء» مطرح است که توضیح و دلیلش در متن آمده.
Iran (Islamic Republic of)
بهمن
۰۰:۵۹ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
تیتر خوبی نزدین . این تیتر ممکنه تو ذهن عده ای بمونه . همه که نمیان کل مطلب رو بخونن . برا جذب مخاطب دیگه بازی کردن با قرآن و ایجاد شائبه بسیار گناه بزرگیه
-
ناشناس
۲۳:۴۴ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
در کشور ما کاری به رنگ آدما ندارند هر کس پولش بیش احترامش بیش در کشور ما پول داشته باشی همه چیز داری