یکی از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری نانو اقدام به تولید محصولی برای رفع ته‌نشینی آسفالتین درون لوله‌های چاه‌های نفت کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، رفع رسوبات آسفالتین در سازند‌های تولیدکننده نفت و سیستم‌های تولیدی طی سال‌ها یکی از مشکلات اصلی در صنعت نفت بوده است. آسفالتین یک مولکول پیچیده و غیر قابل حل در نرمال آلکان‌های سبک و قابل حل در بنزن است و می‌تواند از نفت یا زغال سنگ مشتق شود.

آسفالتین معمولا به عنوان سنگین‌ترین و قطبی‌ترین ترکیب نفت معرفی می‌شود. آسفالتین دارای مولکولی آماروف است که ذوب نمی‌شود و در دمای بالاتر از ۳۰۰ – ۴۰۰ درجه سانتیگراد تجزیه می‌شود، به طوری که هیچ نقطه ذوبی مشاهده نمی‌شود. یکی از مهمترین مسائلی که به هنگام به کارگیری مراحل بازیافت نفت ایجاد می‌شود، مشکل رسوب آسفالتین است.

آسفالتین‌ها در نفت به وسیله رزین‌ها تحت شرایط مطلوب به صورت معلق نگاه داشته می‌شوند. در واقع می‌توان پدیده تعلیق و یا حلالیت ذرات آسفالتین در نفت خام را یک پدیده ترمودینامیکی تعادلی بیان کرد و تغییر در هر عاملی که این تعادل را بر هم زند می‌تواند حالت تعلیق را از میان برده و سبب بروز پدیده تجمع ذرات آسفالتین به یکدیگر و نهایتا رسوب آنها شود.

استخراج نفت بخصوص شیوه‌های به کار رفته در مراحل دوم و سوم بازیافت نفت اغلب باعث ایجاد برخی تغییرات در رفتار جریان، خواص تعادلی فاز‌ها و خواص سنگ مخزن می‌شوند که این تغییرات می‌توانند تعادل ترمودینامیکی را بر هم زنند و سبب تشکیل رسوب آسفالتین در سنگ مخزن شوند.پارامتر‌های مؤثر در تشکیل رسوب آسفالتین شامل ترکیب درصد یا غلظت، دما، فشار، حلال تشکیل دهنده رسوب و مشخصه‌های هیدرودینامیکی و پتانسیل جریان و ... است.


بیشتر بخوانید


آسفالتین باعث کاهش قطر لوله و انسداد مسیر جریان عبور نفت می شود

تشکیل و ته‌نشست آسفالتین، نفت خام در چاه های نفت باعث بروز مشکلاتی از جمله کاهش قطر لوله و یا انسداد مسیر جریان عبور نفت می‌شود. این ته نشینی آسفالتین باعث صدمه های جدی به چاه های نفت می شود و همچنین باعث می شود میزان برداشت نفت از چاه‌ها کاهش پیدا کند. یک شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه نفت به تازگی توانسته با ثبت و تولید افزودنی بازدارنده رسوب آسفالتین اقدامی مؤثر در رفع این مشکل انجام دهد.

موارد استفاده افزودنی بازدارنده رسوب آسفالتین نانویی

افزودنی بازدارنده رسوب تولیدی شرکت داخلی نانویی با تزریق به چاه های نفت از ته نشین شدن آسفالتین جلوگیری می‌کند. فرایند ساخت آن شامل سه مرحله تولید اجزا نانوساختار در مواد فعال، سطحی و حلال‌های هیدروکربنی است. این محصول از اجزا نانوساختار در مخلوطی از ترکیبات فعال سطحی ساخته شده و نسبت به سایر نمونه های موجود ارزان تر است. مقدار کمتری از این ماده به نسبت سایر نمونه ها می تواند از تشکیل رسوب و ته‌نشین شدن آسفالتین جلوگیری کند. علاوه بر ویژگی های ذکر شده این محصول می‌تواند موجب پراکنده ‌کردن آسفالتین در تاسیسات مورداستفاده قرار بگیرد.

از جمله مزیت های تولید این محصول نانویی در داخل کشور می توان به مواردی از جمله: صرفه‌جویی ارزی اشاره کرد و همچنین اینکه در دنیا محصولات نانوساختار بازدارنده رسوب آسفالتین در چاه های نفتی توسط شرکت‌های بزرگ نفتی تولید می‌شوند و با توجه به تولید این محصول در داخل کشور، تامین نیاز داخلی صورت می‌گیرد و موجب صرفه جویی ارزی می‌شود. 

مزیت این محصول به گونه ای است که تمامی شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران به این محصول نیاز دارند. به‌طور کلی مقدار مصرف سالانه این محصول در صنعت نفت کشور بالغ بر ۱۰ میلیون لیتر است و این شرکت  توانایی تولید سالانه ۱۲ میلیون لیتر از این محصول را دارا است. این شرکت توانسته به واسطه تولید افزودنی بازدارنده رسوب آسفالتین تاکنون برای ۱۰ نفر ایجاد اشتغال کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار