کاهش تولید روزانه ۹.۶ میلیون بشکه‌ای اوپک پلاس برای یک‌ ماه تمدید شد

کشور‌های عضو و غیرعضو اوپک (اوپک پلاس) با تمدید کاهش تولید روزانه ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه‌ای برای یک ماه موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ۲۳ تولیدکننده عضو و غیرعضو سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) در نشست امروز (شنبه، ۱۷ خردادماه) با قول مساعد عراق، نیجریه و آنگولا و قزاقستان مبنی بر تعهد ۱۰۰ درصدی در ماه‌های آینده و جبران تعهد کاهش تولید در ماه‌های ژوئیه، اوت و سپتامبر کاهش تولید ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه‌ای را برای یک ماه تمدید کردند.

ایران، لیبی و ونزوئلا همچنان از کاهش تولید معاف هستند.

۲۳ کشور تولیدکننده نفت اوپک و غیراوپک حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) در نشست ماه آوریل بر سر کاهش تولید در سه مرحله به ترتیب ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه برای مدت دو ماه، ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه برای ۶ ماه و ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه برای ۱۶ ماه به توافق رسیدند.

اجرای ۹۰ درصدی توافق کاهش تولید نفت

بیژن زنگنه وزیر نفت بعد از پایان نشست اوپک پلاس تصریح کرد: جلسه اوپک پلاس بدون چالش برگزار شد و تصمیماتی که در جلسه اوپک گرفته شده بود مورد تایید قرار گرفت.

وی افزود: اصل جلسه بر این پایه استوار بود که در سهمیه بندی ها باید مراعات انجام شود. تا کنون نیز مراعات قابل قبول بوده و نزدیک به ۹۰ درصد است.

زنگنه ‌تاکید کرد: این رعایت لازم است تداوم پیدا کند زیرا توافق کاهش تولید توافقی دو ساله است که تا کنون تنها یک ماه آن سپری شده است.

وی گفت: در شرایط فعلی علایمی از از بین رفتن رکود اقتصادی دیده نمی شود و اقتصاد جهان در رکود اقتصادی است و حتی رشد منفی ۳ درصد برای اقتصاد دنیا پیش بینی می شود. تنها رشد اقتصادی مثبت  برای چین با میزان ۱.۳ درصد پیش‌بینی شده است.

زنگنه با اشاره به اینکه اوپک و اوپک پلاس با اجرای توافق کاهش تولید کار بزرگ و مهمی انجام دادند، ادامه داد: این توافق قیمت نفت برنت را به بالای ۴۰ دلار در هر بشکه افزایش داد.

وزیر نفت افزود: مکزیک برای یک ماه از توافق کاهش تولید خارج شد و توافق از کاهش ۹.۷ به ۹.۶ میلیون بشکه در روز رسید.

انتهای پیام/

برچسب ها: اوپک پلاس ، تولید نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار