![افزایش نرخ جریمههای رانندگی در نوروز ۱۴۰۴](https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1403/12/1/20362997_622.jpg)
حسین مینایی رئیس هئیت مدیره شرکت احداث و نگهداری آزاد راه شیراز - اصفهان در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه دغدغه بسیاری از پیمانکاران بخش خصوصی در ساخت آزادراه بازگشت طولانی مدت سرمایه در پروژه ها است گفت: سرمایه گذاری داخلی و خارجی در بسیاری از پروژهها با سختی انجام میشود این در حالی است که در بسیاری از پروژههای مسکونی و عمرانی بازگشت سرمایه با سرعت بسیار خوبی صورت میگیرد.
وی افزود: در ساخت آزاد راه بازگشت سرمایه با تاخیر است و بازگشت سرمایه در آزاد راه شیراز - اصفهان ۱۸ سال است. بازگشت سرمایه در صورتی است که مبلغ عوارض به خوبی پرداخت شود که در بسیاری از مواقع این امر صورت نمی گیرد و بخش خصوصی چندان راغب نیست.
او تاکید کرد: این پروژه نقش مهمی در تکمیل کریدور شمال - جنوب و حوزه ترانزیت کشور دارد بنابراین حداقل در راستای سیاستهای دولت باید اجرایی شود.
او بیان کرد: در حال حاضر ماهانه بین ۲ تا ۲ و نیم میلیارد تومان ماهانه هزینه نگهداری آزاد راه شیراز - اصفهان است و در ۷ سال آینده هم باید کل مسیر بازسازی و آسفالت شود که این اقدام هم خود نیاز به سرمایهگذاری زیادی دارد.
وی افزود: وزارت راه و شهرسازی و دولت باید هرچه سریعتر میزان عوارض این مسیر را اعلام کند چرا که در غیر این صورت پروژه آزادراهی کشور با شکست مواجه میشود و دیگر بخش خصوصی برای سرمایهگذاری در این بخش ورود نخواهد کرد.
او گفت: در قطعه ۸ آزاد راه شیراز- اصفهان که حدفاصل شیراز- بوشهر است وزارت راه و شهرسازی ۵۰ درصد و سهم ما ۲۵ درصد است با توجه به بازگشت طولانی مدت سرمایه برای ۲۵ درصدی بعدی هیچ کس فعلا قبول نکرده است.
وی افزود: حمل و نقل و ساخت آزاد راه ستون توسعه و ترانزیت است و با توجه به آنکه آزادراه شیراز - اصفهان تکمیل ترین پروژه آزاد راهی کشور است باید سرمایه گذاری و توجه بیشتر صورت گیرد.
وی افزود: ۱میلیون و ۴۰۰ هزار تردد از ۲۹ اسفند تا ۲۰ اردیبهشت پلاک خودرو ثبت شده و تا به امروز سازمان راهداری هنوز دوربین های کنترل سرعت و تخلف را در اين پروژه نصب نکرده است چراکه هزینه برآورده شده برای آن ۶۰ میلیارد تومان است.
خبرنگار: محبوبه کباری