مدیر منابع آب شهرستان دشتستان از پر کردن هفت حلقه چاه غیرمجاز در دو ماه نخست امسال خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، نعمت اله نجاتی مدیر منابع آب شهرستان دشتستان بیان کرد: این شهرستان بیشترین تعداد چاه غیرمجاز و  بدون پروانه را در استان بوشهر دارد و این موضوع باعث بروز آسیب‌های جدی به منابع آب زیرزمینی این شهرستان شده است.

او افزود: مدیریت منابع آب این شهرستان با همکاری مراجع قضایی و انتظامی موفق به پر کردن هفت حلقه چاه غیرمجاز در دو ماه نخست امسال در شهرستان دشتستان شده است که با پر شدن آن‌ها، از برداشت غیرمجاز سالانه نزدیک به ۱۹۵ هزار مترمکعب آب به نفع کشاورزان قانون مدار جلوگیری شد.

مدیر منابع آب شهرستان دشتستان گفت: افت بیش از ۱۵ متری سطح آب‌های زیرزمینی در برخی از محدوده‌های مطالعاتی شهرستان دشتستان در یک دهه اخیر باعث ممنوعه و ممنوعه بحرانی شدن همه‌ این محدوده‌ها شده است.

نجاتی، عمده تخلفات صورت گرفته در شهرستان دشتستان حفر چاه‌های غیرمجاز، انتقال غیرمجاز آب و تصرف در حریم و بستر رودخانه‌ها است که گروه‌های گشت و بازرسی این اداره به صورت مستمر در حال رصد و برخورد با چنین اقداماتی هستند.

او عنوان کرد: همچنین با توقیف چهار دستگاه و ادوات حفاری غیرمجاز، علاوه بر توقف عملیات حفاری از بروز تخلفات آتی نیز پیشگیری به عمل آمد.

مدیر منابع آب شهرستان دشتستان با اشاره به ماده ۲۷ و ۲۸ قانون توزیع عادلانه آب، انتقال آب به اراضی خارج از محدوده تحت شرب درج شده در پروانه بهره برداری را غیرمجاز خواند و افزود: انتقال غیرمجاز آب به عنوان یکی از تخلفات مهم این حوزه، ضمن ایجاد سطح زیرکشت بدون نظارت، باعث افزایش برداشت و ایجاد فشار بیشتر بر منابع آب زیرزمینی می‌شود.

نجاتی عنوان کرد: امسال با جمع آوری و برچیدن دو مورد انتقال غیرمجاز آب، از برداشت حجمی حدود ۷۶ هزار مترمکعب آب صرفه جویی شد.

او گفت: همچنین یک مورد تصرف به حریم و بستر رودخانه در شهرستان دشتستان به وسعت هزار مترمربع شناسایی و رفع تصرف شد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.