به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، عضو هیات علمی بخش مهندسی آب دانشگاه شیراز در سخنرانی علمی با موضوع «تغذیه مصنوعی آبهای زیرزمینی با کنترل سیلاب در گودالهای تغذیه مصنوعی» که به همت پژوهشکده آب دانشگاه خلیج فارس برگزار شد، گفت: برداشت بی رویه از منابع آبهای زیر زمینی آثار منفی فراوانی خواهد داشت مانند نشست زمین، از بین رفتن مخازن طبیعی آبهای زیر زمینی، آسیب دیدن تاسیسات زیربنایی مستقر در دشتهای کشور، خشک شدن باغها و مزارع، مهاجرت روستاییان و افزایش حاشیه نشینی در اطراف شهرهای بزرگ، افزایش مصرف انرژی به دلیل افزایش سطح ایستایی و افت کیفی منابع زیر زمینی و از طرفی حرکت آبهای شور به سمت آبهای شیرین.
جهانشیر محمدزاده هابیلی افزود: وزارت نیرو برای احیا و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی برنامههایی را تدوین کرده است که یکی از این برنامهها اجرای طرح تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب است.
او ادامه داد: تغذیه مصنوعی را میتوان عملیات طراحی شده برای انتقال آب از سطح زمین به داخل آبخوان تعریف کرد و به طور معمول از طریق روشهایی مانند ایجاد حوضچههای تغذیه مصنوعی در مجاورت رودخانهها یا آبراهههای فصلی، پخش سیلاب، احداث چاههای تغذیه مصنوعی، عملیات ابخیزداری و احداث گودالهای تغذیه مصنوعی در بستر آبرفتی آبراهههای فصلی انجام میگیرد.
این مدرس دانشگاه بیان کرد: با توجه به اینکه روانآب حاصل از بارش مهمترین منبع تامین آب طرحهای تغذیه مصنوعی است، رسوب گذاری (تشکیل یک لایه سیلتی) باعث کاهش شدید نفوذ پذیری بستر آنها میشود و آثار منفی مانند کاهش ظرفیت ذخیره و یا پر شدن مخزن طرح از رسوب آبرفتی، سر ریز شدن مازاد روانآب از مخزن طرح در صورت بیشتر بودن حجم آن و تلف شدن آب از طریق تبخیر تا ۸۵ درصد در مناطق گرم و خشک خواهد داشت که البته با انجام اقدامی مانند احداث حوضچه رسوب گیر، شخم زدن با دیسک و لایروبی رسوب میتوان آثار منفی آن را برطرف کرد.
محمدزاده، ایجاد گودالهای تغذیه با دیوارههای قائم در مسیر مسیلها را شیوهای کارآمد نسبت به سایر طرحها معرفی کرد که پایین بودن ریسک شکست مخزن و خطرات ناشی از آن به دلیل اینکه تمام حجم استاتیک این گودالها در زیر سطح زمین قرار دارد، ظرفیت کنترل سیلاب در آنها حتی بیش از ظرفیت مخزن، توانایی عملیات کنترل در سیلابهای پیاپی، تغذیه مصنوعی و احیا و تعادل بخشی به سفرههای زیر زمینی و استفاده از خاک حاصل از ایجاد مخازن به عنوان ماده اولیه زیرسازی جاده، خیابان و استفاده برای تولید شن و ماسه، را از جمله مزایای این طرح معرفی کرد.
انتهای پیام/ک