نگرانی های رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از شیوع کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان کرمانشاه طی دو هفته اخیر این استان در وضعیت هشدار قرار گرفته و باید برای مقابله با کرونا محدودیت‌های شدیدی در استان اعمال شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ مرادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گفت : روند صعودی ابتلا به ویروس کرونا در استان کرمانشاه اکنون نگرانی‌ها را نسبت به ماه‌های قبل نیز بیشتر کرده، زیرا براساس آمار تعداد افراد بستری و فوتی‌ها نسبت به گذشته همچنان در حال افزایش است.

او گفت : بی‌توجهی مردم به پروتکل‌های بهداشتی و حضور در اجتماعات بدون ضرورت سبب شده استان کرمانشاه در وضعیت هشدار قرار بگیرد.

مرادی افزود : بررسی وضعیت اپیدمیولوژی بیماری کرونا در استان نشان می‌دهد که عملکرد مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی قابل قبول نیست و مردم باید هشدار‌ها را جدی بگیرند چرا که کرونا هنوز تمام نشده است.

او افزود : با بررسی تعداد موارد بستری از اول اردیبهشت ماه به صورت هفتگی مشخص شد که میانگین تعداد موارد بستری در هفته او ل ۵۰/۹، در هفته دوم ۵۱ نفر، هفته سوم ۵۰/۶ بوده که در هفته چهارم ۵۸ و در هفته ششم به ۶۰/۷ رسیده است که افزایش را در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد.

مرادی ادامه داد : میانگین موارد مرگ و میر در مدت ذکر شده در هفته اول اردیبهشت ۲/۷، هفته دوم ۱/۱، هفته سوم ۰/۷، هفته چهارم ۲/۷ بوده که در هفته پنجم به ۳/۱ و در نهایت در هفته به ششم ۵/۳ رسیده است.

او ادامه داد : بیشترین تعداد مرگ و میر ۹ نفر بوده که در شب گذشته گزارش شده است در حالی که در روز‌های قبل این تعداد بسیار کمتر بود.

مرادی گفت : این مسئله نشان دهنده این است که بیماری همچنان فعال است و در جامعه وجود دارد و در حال حاضر انتقال خوشه‌ای نیست، بلکه به صورت اجتماعی و فردی است و کاملا خطرناک است و احتمال انتقال از فردی به فرد دیگر بسیار بالا می‌باشد و اگر از ادامه این روند جلوگیری نشود در روز‌های آینده با تعداد موارد بستری بیشتری مواجه خواهیم شد.

او گفت : به همین منظور در روز گذشته پیشنهاد‌ها و مصوباتی در ستاد کرونا مطرح شده است که با اجرای آن می‌توانیم تا حدودی جلوی رشد این بیماری را در استان بگیریم.

مرادی افزود : موارد مثبت بستری و سرپایی از اول اسفند ماه تا کنون ۴۸۷۲ مورد بوده که از این تعداد ۳۹۴۴ مورد بیمار سرپایی می‌باشد که از طریق بیماریابی شناسایی و پس از شناسایی قرنطینه شده اند و به این طریق شانس انتقال بیماری به افراد دیگر کاهش داده ایم که بسیار امیدوار کننده است.

او افزود : اما چیزی که نگران کننده است موارد مثبت بستری است که از اول اسفند ماه تا کنون ۹۲۸ مورد مثبت سرپایی ثبت شده است که بیشترین این موارد در اردیبهشت ماه و بخصوص در یکی دو هفته اخیر بوده است.

مرادی ادامه داد : روز گذشته ۶۰۰ مورد نمونه گرفته شده که ۲۰۷ مورد مثبت اعلام شده که از این تعداد ۲۴ مورد بستری و ۱۸۳ مورد سرپایی است.

او ادامه داد : از شروع بیماری کرونا در استان با چند پیک مواجه بودیم. پیک نخست در ۲۵ اسفند ماه بود که تعداد افراد بستری به ۱۲ تا ۱۵ نفر رسید.

مرادی گفت : پیک بعدی در استان اواخر فروردین ماه بود که بالاترین موارد بستری به ۱۹۷ نفر رسید و پس از این مرحله با سیر نزولی مواجه بودیم و این تعداد کاهش پیدا کرد.

او گفت : اما در حال حاضر ۲۱۶ نفر در بخش‌های ما در بیمارستان ها‌ی مختلف بستری شده اند. تعداد موارد بستری در روز گذشته ۶۰ نفر اعلام شده و در طول دو هفته اخیر تقریبا با تعداد میانگین ۲۰۰ تا ۲۳۰ مورد بستری را به صورت تجمیعی در بیمارستان‌های استان مواجه بودیم.

مرادی افزود : معیار ما در خصوص بیماران بستری تنها دو بیمارستان اصلی فارابی و گلستان است که بیماران کرونایی را پذیرش می‌کنند، به طور متوسط در فارابی ۶۰ مورد بستری داشتیم که در حال حاضر به ۹۰ مورد افزایش یافته و در بیمارستان گلستان نیز حدود ۳۰ نفر بوده که تعداد آن رو به افزایش است.

او افزود : در حال حاضر از هر ۱۰۰ مورد تست انجام شده ۳۰ درصد مثبت است که نشان می‌دهد افراد بی علامت و کم علامت در جامعه افزایش یافته است.

مرادی ادامه داد : جهت افزایش بیماریابی دو دستگاه تست pcr توسط استانداری تهیه خواهد شد که با راه اندازی آن در ماه آینده تعداد موارد تست‌ها را به ۱۰۰۰ مورد در روز افزایش خواهیم داد.

او ادامه داد : با توجه به شرایط کنونی باید چاره اندیشی شود تا بتوانم بیماری را مهار کنیم و در حال حاضر اجرای پروتکل‌های بهداشتی تعیین شده و رعایت موارد بهداشتی تنها راه کنترل بیماری است.

او گفت : باید بر اجرای پروتکل‌ها نظارت مناسب صورت گیرد و با افرادی که در رعایت آن کوتاهی نمایند و سلامت جامعه را به خطر می‌اندازند برخورد شود .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.