هزار و ۱۰۰ هکتار از مراتع کوه سیاه بخش بوشکان دشتستان در آتش سوخت.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، گفت: آتش سوزی در مراتع کوه سیاه دشتستان عصر چهارشنبه هفتم خرداد بر اثر صاعقه آغاز شد و ظهر شنبه دهم خرداد به طور کامل مهار شد.

غلامرضا منتظری افزود: در این مدت، هزار و ۱۰۰ هکتار از مراتع این ارتفاعات طعمه آتش شد.

او ادامه داد: براساس برآورد‌های اولیه ۳۰ درصد از درختانی که در محدوده آتش سوزی بوده، از بین رفته‌اند و بقیه درختان آسیب کمتری دیده‌اند و می‌توانند به شرایط قبل برگردند.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر بیان کرد: در کوه سیاه دشتستان درختچه‌هایی مانند بنه، بادام کوهی، کلخنگ، انجیرکوهی و شیربادام و پوشش بوته‌ای و علوفه‌ای  مانند قیچ، گون، تنگرس، گونه‌های علفی بروموس، بهمن، افدرا، بارهنگ، و گونه‌های گیاهان دارویی هلپه و مشکورک وجود دارد.

منتظری، افزایش آتش سوزی‌ها در روز‌های اخیر را نتیجه افزایش دما، خشکی، کاهش رطوبت و خشکیدگی پوشش علفی و مرتعی عنوان کرد و گفت: باتوجه به شرایط خاص آب و هوایی، گرما، خشکیدگی مراتع احتمال آتش سوزی عرصه‌ها همچنان وجود دارد.

او گفت: یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار عرصه‌ منابع طبیعی در استان داریم که یک میلیون و ۲۶۳ هزار هکتار آن مرتع است.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به کمبود نیرو برای حفاظت از منابع طبیعی، عنوان کرد: براساس استاندارد باید برای به ازای هر ۱۵هزار هکتار یک نیروی یگان حفاظت منابع طبیعی در منطقه باشد، اما در زمان حاضر برای هر ۳۵هزار هکتار یک نیروی یگان حفاظت در استان وجود دارد.

منتظری با تاکید بر تامین تجهیزات و امکانات خاموش کردن آتش گفت: اگر بالگرد آب‌پاش داشتیم آتش‌سوزی‌های اخیر زودتر و در وسعت کمتر مهار می‌شدند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.