مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر از کنترل شدن دامنه آتش در کوه سیاه دشتستان خبر می‌دهد و امیدوار است تا امشب آتش مهار شود.

غلامرضا منتظری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر که خود در محل حادثه است عصر امروز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، بیان کرد: محدوده آتش سوزی در کوه سیاه بخش بوشکان دشتستان کنترل شده، اما اطفاء کامل صورت نگرفته است.

او افزود: آتش در سمت بوشکان خاموش شده در منطقه درنگ هم که شرایط بحرانی بود مهار شده، در طلحه نیز که نگران گسترش آن بودیم شرایط در کنترل است، و در قسمت مرکزی نیز بقایای آتش وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر ادامه داد: نیرو‌های مردمی، منابع طبیعی، محیط زیست، بسیج، دوستداران طبیعت، شورا‌های اسلامی، همه و همه از ابتدای حادثه برای مهار آتش، حضور داشتند و با پرواز‌هایی که امروز بالگرد امدادرسان انجام داد، روند انتقال نیرو و مواد غذایی شتاب گرفت.

منتظری عنوان کرد: از صبح تا کنون بالگرد ۶ سورتی پرواز انجام داده و تا شب ممکن است این تعداد بیشتر شود.

او با اشاره به اینکه بیش از ۲۰۰ نفر مشغول خاموش کردن آتش هستند، بیان کرد: امیدواریم با افزایشی که در تعداد نیرو‌ها صورت گرفت، بتوانیم امشب آتش کامل را مهار کنیم.

اعزام ۵۰ جهادگر برای خاموشی آتش بوشکان

حجت پارمان مسئول سازماندهی نیرو‌های جهادی حاضر در محل آتش‌سوزی منطقه بوشکان گفت: هم‌اکنون ۵٠ نفر از نیرو‌های جهادی در قالب پنج اکیپ ١٠ نفره در پنج جبهه در ارتفاعات منطقه بوشکان مشغول اطفای حریق هستند.

او بیان کرد: آتش هم‌اکنون در حال پیش‌روی به سمت طلحه و درنگ است و نیرو‌های جهادی و اهالی منطقه با تمام توان در تلاش برای مهار آتش هستند.

بالگرد اطفاء حریق هنوز نیامده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر درباره بالگرد اطفاء حریق هم گفت: این بالگرد که دیروز وارد استان شد همچنان به علت نقص فنی در فرودگاه بوشهر زمین گیر است و منتظرند قطعه لازم تامین شود تا بتواند به پرواز درآید.

منتظری، پوشش گیاهی منطقه را گونه‌های یکساله و درختانی از نوع بنه، بادام، کُلخُنگ، انجیر کوهی و بوته‌های گون خواند که به علت بارش‌های خوب دو سال اخیر متراکم شده‌اند و یکی از عوامل گسترش آتش نیز همین نکته بوده است.

مراتع متراکم به گسترش آتش کمک کرد

او علت اولیه این حادثه را صاعقه عصر چهارشنبه عنوان کرد و گفت: شیب تند محل حادثه باعث پراکندگی آتش شد و وزش باد هم اگر چه مثل روز‌های پیش نبود، اما شعله‌های آتش را گسترانید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر بیان کرد: این که بگوییم همه طبیعت و مراتع استان در حوادث اخیر از بین رفته درست نیست، زیرا ما یک میلیون و ۲۶۳ هز ار هکتار مرتع در استان داریم؛ مراتعی که در دو سال اخیر به علت افزایش بارش‌ها حال خوبی داشتند، و این شرایط در حالی که مطلوب است، زنگ خطری هم برای وقوع حوادث آتش سوزی بود؛ موردی که آن را پیش‌بینی و خود را برایش آماده کرده بودیم.

منتظری تاکید کرد: با توجه به اینکه در دو دهه اخیر بارش‌های خوبی به اندازه دو سال اخیر نداشتیم با حوادثی به وسعت حوادث یک هفته گذشته در این مدت رو به رو نبوده‌ایم.

روند مطلوب مهار آتش 

مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر هم در گفت‌ وگو با خبرنگار ما گفت: بالگرد هلال احمر ساعت ۱۱:۴۵ دقیقه امروز به محل حادثه آمد که توانست به اعزام نیرو و پشتیبانی از نیرو‌های حاضر در محل حادثه به خوبی کمک کند.

جهانگیر دهقانی روند مهار آتش را خوب ارزیابی کرد و افزود: امیدواریم تا امشب آتش را مهار کنیم.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.