ویتامین d، از آثار تا منابع/آیا مصرف ویتامین d در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر است؟

ویتامینd در استحکام بخشی به استخوان‌ها و تقویت سیستم ایمنی تأثیر مستقیم دارد.

زهرا شکیبا نوین، کارشناس تغذیه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، با بیان این که ویتامینD یکی از مهم ترین ویتامین‌ها از ویتامین های محلول در چربی است، گفت: ویتامینD باعث استخوان سازی و استحکام استخوان ها می شود و در بعضی بافت ها به صورت هورمونی عمل کرده و اثرات موضعی دارد.

او افزود: همچنین این ویتامین در تقویت سیستم ایمنی بدن و متابولیسم آن مؤثر است.

کارشناس تغذیه با بیان این که قرار گرفتن پوست برابر تابش مستقیم نور خورشید بهترین منبع جذب ویتامینD است، گفت: قارچ به عنوان منبع گیاهی ویتامینD و روغن کباب ماهی نیز به عنوان منبع حیوانی آن مطرح است.

او با اشاره به این که مصرف یک قرص ۵۰هزار واحدی ویتامینD در ماه به بزرگسالان توصیه می شود، افزود: مصرف ویتامینD برای تمام گروه های سنی به ویژه سالمندان توصیه می شود اما کودکان زیر ۱۳ سال باید نصف دوز مصرفی بزرگسالان را مصرف کنند.

شکیبا با اشاره به تأثیر ویتامینD در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، گفت: سیستم ایمنی قوی موجب پیشگیری از ابتلا به این ویروس می شود اما باید درنظر داشت که سیستم ایمنی مستحکم یک امر پایدار است که طی دوران به دست آمده و مصرف مقطعی ویتامینD در آن تأثیری ندارد اما مصرف آن برای افرادی که با کمبود ویتامین مواجه است، توصیه می شود.

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.