کشف ۲ قطعه سنگ نوشته تاریخی به سرقت رفته از «استرخاتون» فلاورجان

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان از کشف دو قطعه سنگ نوشته تاریخی به سرقت رفته مجموعه استرخاتون شهرستان فلاورجان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فریدون الله یاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به کشف دو قطعه سنگ نوشته سرقتی از مجموعه تاریخی «استر خاتون» در شهر پیربکران فلاورجان اظهار داشت: استراخاتون مجموعه‌ای تاریخی شامل زیارتگاه، چند بقعه و گورستان کلیمیان است که مدیریت و حفاظت و نگهبانی آن تحت نظر انجمن کلیمیان اصفهان انجام می‌شود.

او افزود: سال گذشته از این مکان تاریخی چند سنگ نوشته‌های تاریخی با نوشته‌های عبری و فارسی با قدمت بیش از هزار سال به سرقت رفته بود که بلافاصله پس از اعلام سرقت توسط مدیران این مجموعه، یگان حفاظت و نیروی انتظامی جست و جوی گسترده‌ای را برای یافتن سارقان و بازگرداندن این قطعه سنگ‌های تاریخی آغاز کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تاکید کرد: هفته گذشته این سنگ‌های تاریخی طی عملیات پلیس شهرستان و با همکاری یگان حفاظت کشف شد و تحویل اداره میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی فلاورجان شد.

او با بیان اینکه میراث فرهنگی اصفهان بر این مجموعه نظارت دارد، اما لازم است این مجموعه در فهرست آثار ملی ایران ثبت شود، ابراز داشت: در سال ۹۴ نیز سنگی تاریخی از ورودی مجموعه استراخاتون شامل کتیبه‌ای با خط عبری سرقت شده بود که با تلاش مأموران یگان حفاظت میراث فرهنگی اصفهان و نیروی انتظامی فلاورجان دو سال بعد کشف شد.

گفتنی است بر اساس اسناد تاریخی قدمت مجموعه استراخاتون که یکی از مکان‌های مهم زیارتی وتاریخی هموطنان کلیمی است به یک هزار و ۸۰۰ سال پیش باز می‌گیرد.

منبع:مهر

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.