افزایش قدمت سکونت بشر در نطنز به چند هزار سال

سرپرست اداره میراث فرهنگی نطنز گفت: با کشف سنگ نگاره‌ها قدمت سکونت بشر در نطنز به چند هزار سال پیش افزایش یافت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حسین یزدان مهر سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نطنز اظهار داشت: سنگ نگاره‌های کشف شده در طبیعت نطنز بیش از ۱۴ هزار سال قدمت دارند.

او تصریح کرد: سنگ نگاره‌های موجود در طبیعت بکر نطنز، در محوطه‌ها و سطوح باز و به شکل پراکنده کشف شده‌اند که طی بررسی‌های به عمل آمده توسط کارشناسان باستان شناسی دارای قدمت چند هزار ساله هستند و طیفی متنوع از دوره اواخر پارینه سنگی تا دوره تاریخی را شامل می‌شوند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نطنز افزود: سنگ نگاره‌ها را می‌توان از کهن‌ترین آثار تاریخی و هنری بر جای مانده از بشر نخستین دانست که نمایانگر نخستین نشانه‌های نیاز انسان به خط و علائم ارتباطی هستند.


او تاکید کرد: باستان شناسان شروع سنت سنگ نگاره‌ها را به پایان دوره پارینه سنگی و آغاز کوچ نشینی انسان از غار به دشت و شروع نوسنگی همراه می‌دانند و سبک هنر سنگ نگاره‌ها و نماد‌های بکار رفته و ابزار‌های استفاده شده در نقوش آن‌ها هر کدام به همراه بررسی عوامل محیطی تأثیرگذار معیاری برای تعیین پیشینه تاریخی این آثار ارزشمند است.

یزدان مهر اذعان داشت: عمق حک شده در اغلب سنگ نگاره‌ها حداکثر به چند میلیمتر می‌رسد که عمدتاً نقوش حیوانی مربوط به صحنه‌های شکار و تصاویر انسانی به همراه نقوش انتزاعی و خط می‌باشند که در سنگ نگاره‌های نطنز نیز مشهود است.


او با اشاره به اینکه با کشف سنگ نگاره‌ها قدمت سکونت بشر در نطنز به چند هزار سال پیش افزایش یافت، تاکید کرد: اغلب این سنگ نگاره‌ها متأسفانه در برابر عوامل جوی تأثیرگذار در معرض و بعضاً دچار فرسایش شدید هستند که امیدواریم با تدابیر لازم نسبت به معرفی، حفظ و حراست از این میراث کهن بشری اقدامات عملی در سال جاری صورت گیرد.


منبع:مهر

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار