به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری چون «تعیین تکلیف امتحانات عملی پایان سال هنرستانیها»، «یک بام و دو هوای تصمیم گیری برای دانش آموزان در روزهای کرونایی» و «بازدید تیمهای ناظر بهداشتی از مدارس» سپری شد.
بازدید تیمهای ناظر از مدارس/ هدایت دانشآموزان به مدرسههای با وضعیت مناسب بهداشتی
محمد محسنبیگی مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی آموزش و پرورش درباره تمهیدات آموزش و پرورش برای بررسی روند نظارت بر شرایط بهداشتی مدارس اظهار کرد: تیم کارشناسی مشترک از سوی وزارت آموزش و پرورش و بهداشت برای بررسی روند رعایت مراقبتهای بهداشتی تشکیل شده است و به طور مستمر از مدارس بازدید میکنند.
او ادامه داد: در موارد نادری مشکلاتی وجود داشته است که البته برخی مدارس به دلیل مشکلات ساختاری ناگزیر از پروتکلهای بهداشتی دور شده اند به عنوان مثال مدرسهای از نظر سرویس بهداشتی مشکل دارد که رفع آن زمان بر است و در عرض یک هفته امکان پذیر نیست.
مدیرکل دفتر سلامت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این مدارس در مناطق خاصی هستند و مشکلاتی را از گذشته داشتند، گفت: با توحه به اینکه بازگشایی مدارس در شرایط فعلی برای رفع اشکال است، دانش آموزان را به مدارس مجاور که از نظر بهداشتی شرایط بهتری دارند، هدایت کردیم.
تعیین تکلیف امتحانات عملی پایان سال هنرستانیها/ هنرجویان آزمون حضوری دارند
علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه درباره نحوه و زمان برگزاری امتحانات عملی هنرجویان اظهار کرد: در باره دروس مهارتی که در شاخه کاردانش شامل استانداردهای مهارت و در شاخه فنی و حرفهای شامل کارآفرینیهای فنی روش آموزش و ارزشیابی به طور حضوری و با رعایت پروتکلها خواهد بود.
او ادامه داد: شرایط امتحان از سوی مدارس به گونهای ترتیب داده میشوند که فاصله گذاری رعایت شود؛ معمولا در دروس مهارتی تعداد دانش آموزان کم و حدود ۱۵ نفر است، اما اگر کارگاه شرایط لازم را ندارد باید دانش آموزان را تقسیم کنند و در چند گروه کار دنبال شود.
کمرئی با اشاره به اینکه از پنج پودمان مهارتی سه پودمان را قبل از تعطیلات ارزشیابی کرده بودیم، اظهار کرد: برای آموزش و ارزشیابی پودمان چهارم و پنجم حدود ۱۵ تا ۲۰ جلسه آموزشی نیاز است.
بررسی عملکرد آزمونساز برای ارزشیابی دانش آموزان
خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی درباره نحوه و زمان استفاده از آزمونساز برای ارزشیابی دانش آموزان بیان کرد: این طرح در حال بررسی و مطالعه است تا در سالهای آتی برای دانش آموزان به کار گرفته شود.
او ادامه داد: این طرح فعلا برای آزمونهای پایانی امسال اجرا نمیشود و آزمونهای امسال را طبق بخشنامههای ارسالی و روند اعلام شده پیش میبریم.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی اظهار کرد: همانطور که قبلا هم اعلام شده بود امتحانات پایههای نهم و دوازدهم به طور حضوری و سایر پایههای تحصیلی به طور غیرحضوری برگزار خواهد شد و در نحوه برگزاری ارزشیابی آزمونهای غیرحضوری تصمیمات شورای آموزش و پرورش در راستای عمل به مدرسهمحوری مورد توجه قرار میگیرد.
یک بام و دو هوای تصمیم گیری برای دانش آموزان در روزهای کرونایی
آنطور که به کرات آموزش و پرورشیها گفته اند به دلیل حساسیت بالای کار برای پایه نهم و دوازدهم، برگزاری آزمون به صورت حضوری ضروری است و با توجه به این شرایط هم پروتکلهای بهداشتی از سوی وزارت بهداشت تدوین و به وسیله آموزش و پرورش به استانها ابلاغ شد.
با احتساب این شرایط به نظر میرسد ستاد ملی مقابله با کرونا با این تصمیم موافق بوده که آن را تصویب کرده، اما گویی این اقدام هم مقطعی است و وزارت بهداشت که تا همین چند روز پیش پروتکل بهداشتی برای برگزاری آزمون حضوری تنظیم و تدوین کرده است، حالا برای رایزنی با وزیر آموزش و پرورش اقدام میکند تا روند برگزاری امتحانات تغییر کند.
حال این سوال مطرح است که اگر این تصمیم مشکل دارد چرا آن را تصویب و اعلام عمومی کرده اند و اگر بدون مشکل است چرا امید واهی به دانش آموزان داده میشود تا آنها در کنار درس درگیر حواشی پر رنگتر از متن ماجرا باشند؟
تهیه تبلت برای دانش آموزان اتباع خارجی محصل در کشور
غلامرضا کریمی رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور درباره تمهیدات این سازمان برای آموزش مجازی به دانش آموزان اتباع خارجی اظهار کرد: ۵۵۰ هزار دانش آموز اتباع و پناهنده در کشور داریم که تلاش کردیم از آموزش در شبکه شاد جا نمانند، هرچند تعدادی از آنها به دلیل نداشتن تبلت از آموزشهای این شبکه محروم شدند و ناگزیر به استفاده از فرصت رفع اشکال حضوری هستند.
او ادامه داد: قصد داریم با همکاری سازمانهای بین المللی و دولت برای این دانش آموزان اتباع تبلت تهیه کنیم تا از سال آینده که آموزش مجازی بخشی از آموزش رسمی کشور میشود، تمام دانش آموزان اتباع از این فرصت بهرهمند شوند.
انتهای پیام/