به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ساختمانهای آموزشی از مهمترین ساختمانهای عمومی کشورها محسوب میشوند. با توجه به مساحت زیاد زیربنا و فراوانی این نوع ساختمانها، نگهداری آنها از نظر حفظ سرمایههای ملی حائز اهمیت است.
ساخت اینگونه ساختمانها که بخش بزرگی از سرمایههای ملی هر کشوری را به خود اختصاص میدهند همواره مورد توجه مدیران و تصمیمگیرندگان ارشد هر کشور است و نقش مهمی را در برنامهریزی بودجههای سازمانهای مرتبط به عهده دارد، این بناها بهعنوان محلی ایمن که آسایش محیطی دانش آموزان را فراهم میکند، نیازمند نگهداری و سرویسهای دورهای هست تا بتوانند با حفظ کارایی خود نقش مؤثری در چرخه آموزشی کشور ایفا کنند.
با این رویکرد و در راستای اجرایی کردن بندهای ۲، ۳ و ۴ فصل مدیریت نگهداری و تعمیر از زیر نظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و لزوم نگهداری مناسب از فضاها و تجهیزات آموزشی و نیز کاهش هزینههای تعمیرات، دستورالعمل مدیریت نگهداری و تعمیرات فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی که بر اساس نظرات کارشناسی و مدیریتی وزارت آموزشوپرورش تهیهشده است جهت اجرا ابلاغ شد.
- ادارات آموزشوپرورش مناطق / نواحی موظفند در زمان انتصاب مدیران مدارس و مراکز آموزشی و تربیتی، ساختمان و تجهیزات موجود را به عنوان املاک و اموال دولتی طی انجام مراحل قانونی و رسمی از مدیر قبلی تحویل گیرند و به مدیر جدید تحویل دهند.
- مسئولیت نگهداری فضاها و تجهیزات آموزشی، تربیتی و ورزشی با وزارت آموزش و پرورش (بهره بردار) است که برای انجام این مأموریت، باید ساز و کارهای لازم (از جمله ساختار اداری، نیروی انسانی، منابع مالی) را با هماهنگی مراجع مربوط تدارک کند.
- مسئولیت تعمیرات جزئی مدارس و فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی و تجهیزات بر عهده ادارات آموزش و پرورش است که برای انجام آن با برون سپاری، از پیمانکاران مورد تأیید سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور استفاده خواهند کرد.
- مسئولیت تعمیرات اساسی مدارس و فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی بر عهده سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور است.
در صورت نیاز، انجام تغییرات اساسی در فضای فیزیکی مدارس و مراکز آموزشی، تربیتی و ورزشی توسط ادارات آموزش و پرورش با موافقت و هماهنگی ادارات نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استانها صورت پذیرد.
انتهای پیام/