عوارض ناشی از مصرف دخانیات، دومین عامل مرگ و میر جهان به شمار می‌رود اما با این حال، به عنوان تفریحی ناسالم در بین جوانان استفاده می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  از هر دو نفر سیگاری، یک نفر در اثر بیماری‌ها و عوارض ناشی از مصرف سیگار جان خودش را از دست می‌دهد. هم‌چنین هر شش ثانیه در دنیا، یک نفر در اثر عوارض کشیدن سیگار فوت می‌کند. مصرف هر نخ سیگار، پنج دقیقه از عمر انسان کم می‌کند و افراد سیگاری قهار، ۱۰ تا ۱۵ سال کمتر از افراد عادی عمر می‌کنند. این آمار‌های مرگ‌بار سبب شده است تا در سال‌های اخیر، ۳۱ ماه می‌میلادی به‌عنوان «روز جهانی بدون دخانیات» معرفی شود.

دکتر داوود عطاران فوق تخصص ریه بیمارستان فوق تخصصی رضوی گفت: اثرات سوء قلیان نسبت به عوارض سیگار به مراتب بیشتر است. چنانکه ثابت شده، عوارض مصرف یک سرو یا به اصطلاح یک پُک قلیان به اندازه کشیدن یک پاکت سیگار است.
 
او افزود: مقدار مواد شیمیایی و نیکوتین موجود در قلیان، بیشتر از سیگار است. همچنین مواد شیمیایی ناشی از سوختن ذغال قلیان، عوارض شدیدی بر روی بدن به ویژه ریه‌ها می‌گذارد و ایجاد سرطان می‌کند.
 

بیشتر بخوانید: قاتل خاموش را بیشتر بشناسیم/ بزرگترین علامتش بی علامتی است

این فوق تخصص ریه ادامه داد: عوارض مصرف دخانیات به چند دسته تقسیم می‌شود که یکی از آن‌ها، بیماری‌های تنفسی و ریوی است که مهم‌ترین آن‌ها، بیماری‌های مزمن انسدادی تنفسی است. این بیماری‌ها شامل برونشیت مزمن، آمفیزم و آسم می‌شود. علائم بیماری‌های مزمن انسدادی تنفسی به صورت سرفه، تنگی نفس، دفع خلط و خس خس سینه خودش را نشان می‌دهد. در نهایت این بیماران مبتلا به نارسایی تنفسی شده و ناتوان می‌شوند به‌گونه‌ای که حتی کار‌های فیزیکی عادی روزانه خود را نمی‌توانند انجام دهند.
 
عطاران افزود: سیگار بر روی نواحی قلب، موجب گرفتگی عروق، تصلب شرایین، افزایش فشار خون، گرفتگی عروق قلبی، بیماری‌های عروق کرونر قلب و افزایش بروز سکته‌های قلبی می‌شود. در ناحیه مغز نیز زمینه‌ساز گرفتگی عروق مغزی و افزایش استعداد سکته‌های مغزی است. به مرور زمان هم موجب ایجاد بیماری آلزایمر و کمبود حافظه می‌شود.
تفریح ناسالمی که بلای خانمان سوز شده است
او تصریح کرد:هم‌چنین مصرف آن با افزایش شیوع بیماری‌های گوارشی و ایجاد زخم و التهاب معده بر روی سیستم گوارشی همراه است. بهداشت نامناسب دهان و دندان، افزایش شیوع بیماری‌های دهان و لثه و بیماری‌های حنجره، از دیگر عوارض آن به شمار می‌رود. افزایش پوکی استخوان نیز از جمله عوارض ناشی از کشیدن سیگار است.
 
انتهای پیام// ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.