حال و روز بازار پیاز دزفول وخیم است/محصولی که اشک کشاورزان را جاری کرد

رئیس اتحادیه میدان میوه و تره بار دزفول گفت: بازار پیاز در این شهرستان وضعیت مناسبی ندارد و مقدار زیادی از این محصول در انبار‌های میدان ذخیره شده است.

سید عزیز موسوی فرد رئیس اتحادیه میدان میوه و تره بار شهرستان دزفول درخصوص آخرین وضعیت بازار پیاز در این شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: طی هفته‌های گذشته، وضعیت وخیم و نابسامان پیاز در این شهرستان را اعلام کردیم و علیرغم پیگیری ها، همچنان شرایط خوبی ندارد و روزانه حدود ۲ هزار تن از این محصول از کشاورزان خریداری و به انبار‌های میدان میوه و تره بار منتقل می‌شود.

او افزود: با توجه به کشت پیاز در حدود ۵ هزار هکتار از اراضی این شهرستان و تولید انبوه و بیش از تقاضای این محصول و در نتیجه تقاضای کم و کاهش صادرات به استان‌ها و کشور‌های همجوار از جمله کشور عراق که مشتری دائمی محصولات کشاورزی خوزستان و دزفول است، سبب شده تا خسارت زیادی به کشاورزان شهرستان وارد شود.

موسوی فرد اظهار داشت: تا پیش از شیوع ویروس کرونا هم مشکلاتی در زمینه فروش محصولات کشاورزی وجود داشت، ولی پس از شیوع این ویروس و تاثیر ۱۰۰ درصدی آن بر بازار محصولات کشاورزی و تعطیلی صادرات به آنسوی مرز‌ها سبب شده خسارت زیادی بر بخش کشاورزی تحمیل گردد.

رئیس اتحادیه میدان و تره بار دزفول ادامه داد: درحال حاضر هر کیلوگرم پیاز از کشاورزان به قیمت ۵ تا ۱۰ هزار ریال خریداری می‌شود، ضمن اینکه برای صادرات آن به استان‌های همجوار برای هر کیلوگرم از این محصول ۶ هزار ریال هزینه حمل و نقل باید پرداخت شود.

این مقام مسئول میانگین برداشت در هر هکتار را ۳۵ تن عنوان کرد و گفت: در صورت برداشت این میزان، مبلغی معادل ۳۵۰ میلیون ریال به کشاورز ضرر و زیان تحمیل می‌گردد که این امر نه تنها بر اقتصاد وابسته به تولید و فروش محصولات کشاورزی دزفول خسارت وارد می‌کند، بلکه هیچ سودی عاید کشاورز نمی‌شود.

او نسبت به بی تفاوتی مسئولان مربوطه نسبت به این مشکل بخش کشاورزی گلایه کرد و اذعان داشت: در صورتی که برنامه‌ ریزی مناسبی انجام و کارخانه صنایع تبدیلی در دزفول راه اندازی شود، به میزان زیادی می‌توان از ضرر و زیان‌ جلوگیری بعمل آورد و صادرات غیرنفتی را قوت بخشید.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.