ماجرای پیازهای مانده در میوه و تره بار دزفول چیست؟ /وقتی نبود برنامه ریزی منابع کشور را هدر می دهد

چندین تن پیاز کشاورزان شهرستان دزفول در میدان میوه و تره بار بدون خریدار مانده است.

سید عزیز موسوی فرد، رئیس اتحادیه میوه و تره بار دزفول در خصوص فیلم های اخیر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر به فروش نرسیدن محصول پیاز کشاورزان در این شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: روزانه بیش از ۴ تا ۵ هزار تن پیاز به میدان میوه و تره بار دزفول وارد می‌شود، سپس به شهرستان‌های مختلف ارسال می‌گردد. یکی از دلایل تجمیع این حجم از پیازها نیز همین مسئله است.

او دلیل اصلی به فروش نرسیدن پیاز را ممنوعیت صادرات این محصول از سوی کشورمان تا ۵ اردیبهشت ماه عنوان کرد و افزود: پیش از آن به کشور‌های حوزه خلیج فارس و به خصوص عراق صادر می‌شد، اما بخش‌هایی از کشور عراق در برداشت و تولید محصول به خود کفایی رسیدند که دولت بغداد از ۱۰ اردیبهشت واردات پیاز را به این کشور ممنوع می‌کند.

موسوی فرد بیان کرد: پس از شروع برداشت پیاز در دزفول و شیب تند روند نزولی قیمت آن به فرمانداری اطلاع دادیم تا از طریق استانداری به وزیر اطلاع داده شود و هر چه زودتر موانع صادرات رفع شود.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار دزفول یکی دیگر از دلایل افت قیمت و به فروش نرسیدن پیاز را عرضه بیش از تقاضا دانست و اظهار داشت: این موضوع نیاز به زیرساخت مناسب برای صادرات دارد در حالی که فراهم نیست. کشاورزان خوزستانی در سال جهش تولید و رونق تولید خود را ثابت کردند، اما موانع زیاد است.

دولت برای تولیدات کشاورزی برنامه ریزی کند تا منبع ایران هدر نرود

این مقام مسئول تصریح کرد: کرونا و ماه رمضان نیز از دیگر علت های به فروش نرسیدن پیاز کشاورزان دزفول است.

سید عزیز موسوی فرد اضافه کرد: اقتصاد دزفول و استان خوزستان وابسته به کشاورزی است و در صورت رکود این بازار معیشت مردم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. تولید محصولات کشاورزی در خوزستان بالا است که در این شرایط مقداری از این محصول باید صادر شود. تولیدات زراعی عمر درازی ندارد و نمی‌توان از آن نگهداری و بعد از یک ماه به بازار عرضه کرد.

او با ذکر این نکته که باید برای تولید محصولات کشاورزی برنامه ریزی مناسب صورت بگیرد، گفت: نمی‌شود هدف ما صرفا تولید بالا باشد، باید برنامه برای مازاد تقاضا نیز وجود داشته باشد. محصولات کشاورزی بیش از ۹۰ درصد منابع آبی را مصرف می‌کنند. کود شیمیایی، وقت شهروندان و فرسودگی خاک نیز وجود دارد، از طرفی اگر محصول تولید شود و برای کشاورز فایده نداشته باشد فقط منابع ایران را هدر می‌دهیم.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سلیمانی
۲۱:۴۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام
مسئولین به غیر از اینکه میخواهند مردم فقیر باشند تا زور بر سر مردم داشته باشند چیز دیگر نیست.
چطور وزارت جهاد کشاورزی نمی داند خوزستان چه موقع محصولاتش برداشت می شود. چه موقع باید وارد و چه موقع صادر شود.
همان طور که می دانند خوزستان چندهزار هکتار زیر مجموع پیاز قرار گرفته باید بدانند کی صادرات باز شود کی بسته شود.
مسؤلان کجایند از پشت میزهایتان بیرون بیایید. چرا متوجه احوال جامعه نیستید.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۵۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
بدبخت کشاورزا...
نمی دونن از نبود خریدار بنالن یا بی برنامه بودن مسئولا...

واقعا حیف منابع ایران که اینطور هدر میره