درمان افرادی که یکی از بستگان خودرا از دست داده‌اند، در حوزه روانشناسی سوگ قرار دارد.

اسماعیلی، روانشناس در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، گفت: ارائه مشاوره به افرادی که بستگان خود را از دست داده اند و اصطلاحا دچار فقدان شده اند در حوزه روانشناسی سوگ قرار دارد.

او افزود: روش های درمانی این گونه افراد در کلینیک های روانشناسی در سه مرحله آرام‌ سازی، پذیرش و همسان سازی انجام می شود.


بیشتر بخوانید: چگونه مقابل اختلال وسواس بایستیم؟ 


اسماعیلی در ادامه با بیان این که هنگامی که افراد بعد از دست دادن یکی از نزدیکان دچار افسردگی و اختلال روانی می شوند، اولین گام آن ها باید مراجعه به روانشناس باشد، گفت: اولین مرحله درمان این افراد در کلینیک روانشناسی پذیرش است تا فرد به مرور زمان حقیقت زندگی را بپذیرد.

او افزود: سپس با تکنیک های خاص آرام سازی آغاز می شود تا فرد بتواند با آرامش فقدان، فوت و جریان طبیعی را درک کند و در واقع در این مرحله تاب آوری، طاقت و شکیبایی را به او آموزش می دهند.

در هنگام بروز بلایای طبیعی چون زمین‌لرزه، سیل، آتش سوزی و …، خسارت‌های فیزیکی ملموس‌ترین پیامد این نوع از حوادث است. بسیاری از مسئولان و شهروندان هم تنها به امداد‌رسانی برای خارج کردن مصدومین از زیر آوار یا ساخت و ساز توجه می‌کنند و تا چند ماه پس از وقوع حادثه مشارکت گروه‌های دولتی و غیردولتی برای بازسازی و اسکان زلزله‌زدگان به اتمام می‌رسد. ولی آنچه که ممکن است کمتر به آن توجه شود، ضرورت مداخلات تخصصی در بدو حادثه و بازسازی روانی آسیب‌دیدگان در طی زمان است.

مداخله در بحران به صورت کوتاه مدت و بلند مدت می‌تواند از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کند و به بازگشتن به شرایط عادی زندگی کمک کند. یکی از شایع‌ترین اختلالاتی که بازماندگان بعد از بروز بلایای طبیعی مانند زلزله شدید با آن مواجه می‌شوند، اختلال سوگ است.

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.