باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی گزارش می دهد؛

حال بازار نقره مشهد خراب است/ لزوم حمایت همه جانبه از صنعت نقره

بازار نقره مشهد، بازاری که توانسته یک تنه سلیقه کشور‌های خلیج فارس را به خود جلب کند، امروز کساد شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، این روز‌ها که پای صحبت مدیران و تولیدکنندگان نقره استان می‌نشینم، دغدغه‌های بسیاری مطرح می‌شود، از موانع صادراتی که پای صادرات زیورآلات و مصنوعات نقره را به نوعی قطع کرده تا قاچاق این کالا که دیگر جایی برای عرض اندام زیورآلات و مصنوعات نقره مشهد نگذاشته است.
 

قوانین صادراتی، اما چرا بازدارنده

 
محمدحسین روشنک رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با بیان اینکه سیاست‌های موجود در حوزه صادرات نقره، نظارتی و بر اساس رویکرد کنترل گرانه است، می‌گوید:  نباید این قوانین به عاملی بازدارنده برای صادرات تولیدکنندگان تبدیل شود.
 
او می افزاید: در تیر ماه پارسال آیین نامه جدیدی تصویب شد که بر اساس آن شورای پول و اعتبار بانک مرکزی، ارزش گذاری سنگ‌های قیمتی را به وزارت صنعت معدن و تجارت و ارزش گذاری نقره را به بانک مرکزی سپرد، اتفاقی که در این حالت می‌افتد این است که صادرکننده باید سنگ را از نقره جدا کرده و ۲ مجوز کسب کند، بدین ترتیب این زیورآلات باید به صورت دو قطعه جدا از هم صادر شود تا در خارج از کشور در کارگاهی بر روی هم سوار شوند، لذا این امکان که بتوان به عنوان مثال یک انگشتر را به صورت یک قطعه کامل صادر کرد، وجود ندارد.
 
حال بازار نقره مشهد خراب است/نقره، بازاری که توانسته یک تنه سلیقه کشور‌های خلیج فارس را به خود جلب کند/درحال تکمیل

از موانع صادراتی تا افزایش فساد

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی درباره تاثیر موانع صادراتی بر قاچاق زیورآلاتی همچون نقره، ادامه می دهد: این مشکل به همراه برخی دیگر از موانع باعث شده تا زیورآلات به صورت قاچاق از کشور خارج شود که این امر جز آن که باعث می‌شود آمار صادرات ثبت و ضبط نشود و هزینه‌های فساد افزایش یابد، دستاورد دیگری نخواهد داشت. معتقد هستم هر چه موانع بیشتری در مقابل صادرات ایجاد کنیم، در نهایت خسارت بیشتری به حوزه صادرات و ارزآوری کشور وارد خواهیم ساخت.
 
روشنک نیز درباره سبک مصنوعات نقره‌ای که در کشور به ویژه شهر مشهد تولید می‌شود، بیان می کند: مصنوعات نقره‌ای که در داخل تولید می‌شود، بیشتر در خارج از کشور طرفدار دارد و زائران خارجی که برای زیارت حرم مطهر رضوی به مشهد می‌آیند تمایل دارند از مصنوعات نقره تولید شده در مشهد سوغات ببرند.
 
او تصریح می کند: شاید مشهد نتواند مصنوعات و زیورآلات ظریفی که در خارج از کشور تهیه می‌شود را تولید کند، اما می‌توان با واردات زیورآلات و بدلیجات ظریف به ویژه برای خانم ها، این نیاز را رفع کرد.
 
اسماعیل صمدی یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان مصنوعات نقره در مشهد در این خصوص می‌گوید: در گذشته ارزش گذاری زیورآلات نقره توسط بانک مرکزی انجام می‌شد، اما از زمانی که مصوبه انجام ارزش گذاری نقره توسط بانک مرکزی و سنگ توسط وزارت صمت تصویب شده، صادراتی در خصوص مصنوعات و زیورآلات نقره صورت نگرفته است.
 
او می افزاید: همین مشکلات باعث شده تا تولیدکنندگان برای صادرات کالا‌های تولیدی خود به قاچاق روی بیاورند، قوانینی که باید تسهیل کننده روند صادرات باشد، به گفته تولیدکنندگان و مدیران استانی به عاملی بازدارنده برای صادرات تبدیل شده است.
 
یکی از تولیدکنندگان زیورآلات و مصنوعات نقره در مشهد که نمی‌خواست نامش فاش شود، می‌گوید: از تابستان پارسال به دلیل وضع قوانین جدید و دست و پاگیر، تمامی کالا‌های تولید شده خود را از طریق قاچاق و با صرف هزینه و وقت کمتری به خارج از کشور فرستادم، در صورتی که اگر از طریق مبادی قانونی این کار صورت می‌گرفت، به طور قطع تا همین الان هم امکان صادرات وجود نمی‌داشت.
 
رسول فرزادفر دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی نیز می گوید: با توجه به وجود موانع صادراتی، شاهد قاچاق زیورآلات از داخل به خارج کشور هستیم، آن هم به این دلیل است که فرد بتواند کالای خود را به جای طی کردن فرایندی زمان بر و مشکل بفروشد.
 
او می افزاید: ضمن این که تاکنون برای مبارزه با قاچاق زیورآلات نقره به داخل کشور اقدامات قابل توجهی انجام و باند‌های بزرگی در استان کشف شده است، اما هرچه جلوتر می‌رویم، شیوه کار قاچاقچیان نیز متفاوت‌تر می‌شود.
 
دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی با بیان این که برای برخورد با این قاچاقچیان در وهله نخست با شبکه بزرگ و سرشبکه ها برخورد می کنیم، ادامه می دهد: برخورد با قاچاق زمانی که خرد می شود، سخت خواهد شد و ورود به سطح عرضه حساسیت های خاص خود را می طلبد.
 
حال بازار نقره مشهد خراب است/نقره، بازاری که توانسته یک تنه سلیقه کشور‌های خلیج فارس را به خود جلب کند/درحال تکمیل

امکان خروج مصنوعات نقره تنها ۳۰۰ گرم!

فرزادفر با اشاره به امکان خروج تنها ۳۰۰ گرم زیورآلات نقره به صورت همراه مسافر، بیان می کند: این رقم در گذشته ۱۵۰ گرم بوده که با وجود این که پیشنهاد و درخواست ۳ کیلوگرم همراه مسافر را مطرح کرده بودیم، اما اکنون تنها به ۳۰۰ گرم افزایش پیدا کرده که بسیار کم است، دلیل این تصمیم از سوی بانک مرکزی این طور عنوان شده که کارشناسی که در مشهد قابلیت تشخیص تفاوت طلای سفید و نقره را داشته باشد، نداریم.

او تصریح می کند: به رغم این که مشهد گمرک تخصصی صادرات و واردات فلزات گران بها را دارد، اما نماینده قانونی بانک مرکزی برای ارزشگذاری این فلزات را نداریم.
 
دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی تاکید می کند: ما به عنوان کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز، این موضوع را قبول نداریم و معتقد هستیم به دلیل این که مشهد گمرک تخصصی صادرات و واردات فلزات گران بها را دارد، یا بانک مرکزی کارشناس مجرب خود را اعزام کند و یا از ظرفیت سایر بخش‌های استان کمک بگیرد که در صورت تحقق این موارد، وزن صادرات به صورت همراه مسافر می‌تواند افزایش پیدا کند.

لزوم تفویض ارزش گذاری به خراسان رضوی

محمدعلی امیرفخریان رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به لزوم تفویض ارزش گذاری سنگ‌ها و فلزات گران بها به خراسان رضوی می‌گوید: خراسان رضوی با بهره مندی از معدن فیروزه با قدمت چند هزار ساله، داشتن کارگاه‌های متعدد ساخت مصنوعات و زیورآلات نقره، ذخیره بسیار سنگ‌های گران بها و تعداد بالای گردشگر داخلی و خارجی، ظرفیت قابل توجه در تولید و صادرات این اقلام دارد، به نحوی که مشهد از سال ۹۵ از سوی شورای جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها انتخاب شده است.
 
او می افزاید: این در حالی است که فعالان این حوزه برای ارزش گذاری کالای خود ناگزیر به مراجعه به تهران بوده و صادرات استان محدود به صادرات چمدانی و کالای همراه مسافر است، در این خصوص پیگیری‌های دستگاه‌های استانی تا کنون نتیجه‌ای را در بر نداشته و آمار صادرات این اقلام پارسال نیز موید این موضوع است که صادرات این کالا‌ها به دلیل اشاره شده از سایر گمرکات صورت می‌گیرد.
 
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه می دهد: امیدواریم با تفویض ارزش گذاری به خراسان رضوی، صادرات زیور آلات رونق بیشتری پیدا کند و سهم این صنعت در ایجاد ارزش افزوده و اشتغال به حد قابل قبول خود برسد.

حال بازار نقره مشهد خراب است/نقره، بازاری که توانسته یک تنه سلیقه کشور‌های خلیج فارس را به خود جلب کند/درحال تکمیل
زیورآلاتی با قابلیت رقابت با نمونه‌های خارجی

محمد باقر معبودی نژاد رئیس اتحادیه صنف طلا، نقره و جواهر مشهد درباره توان رقابتی زیورآلات تولید شده در مشهد با انواع خارجی ظریف و لوکس می‌گوید: مشهد بیشتر در زمینه تولید مصنوعات سنگین و مردانه نظیر انگشتر فعال بوده و در خصوص تولید زیورآلات لوکس فعالیت کمتری دارد.
 
او با بیان این که نظارتی روی واردات ملزومات نقره خارجی با وجود ممنوعیت آن وجود ندارد، می افزاید: در کشور و شهر مشهد، علم ساخت چنین زیورآلاتی وجود دارد، اما با توجه به هزینه بالای دستگاه‌ها و تحریم ها، امکان واردات دستگاه‌ها به راحتی وجود ندارد.
 
اما اسماعیل صمدی یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان مصنوعات نقره در مشهد در این باره نظری کاملا متفاوت دارد و می‌گوید: در گذشته کارگاه ما صرفا زیورآلات مردانه تولید می‌کرده، اما از ۳ سال گذشته، به تولید زیورآلات ظریف و لوکس زنانه روی آورده ایم، لذا این موضوع که زیورآلات تولید شده در مشهد به لحاظ زیبایی و بصری توان رقابت با نمونه‌های خارجی را ندارد بسیار نادرست است.
 
او می افزاید: حتی از زمان شیوع کرونا در کشور به دلیل تعطیل کارگاه ها، نسبت به راه اندازی واحد جواهرسازی و نقره سازی دیجیتال اقدام کرده ایم که با تولید و ارائه طرح‌های جدید برای تولید نقره و جواهر، نه تنها زمینه ایجاد ۱۸۰ شغل فراهم شده، بلکه این طرح‌ها متقاضیان خرید بسیاری در خارج از کشور پیدا کرده است.
 
اما این سوال پیش می‌آید که چرا زیورآلات تولید شده در مشهد با توجه به این که سبک و سیاقی همانند نمونه‌های خارجی خود دارد، اما بازار فروش کشور را به دست نگرفته و همچنان نمونه‌های خارجی در مغازه‌ها وجود داشته و طرفدار دارد؟
 
این تولیدکننده و صادرکننده مصنوعات نقره در مشهد ادامه می دهد: اتفاقا این سوالی بود که چند سال قبل باعث شد دلیل آن را پیدا کنم. برای یافتن این پاسخ سفری به گوانجو چین داشتم و متوجه شدم چینی‌ها زیورآلات را با عیاری بسیار پایین‌تر از ۹۲۵ که در داخل کشور است، تولید می‌کنند و همچنین به خریداران ایرانی برای پرداخت هزینه خرید ۶ ماه فرصت می‌دهند، لذا این موارد به همراه نبود نظارت در داخل کشور باعث شده تا نمونه‌های خارجی قیمت پایین تری در مقایسه محصول تولید شده در داخل کشور داشته باشد.
 
رسول فرزادفر دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی با بیان این که وجود تنوع بسیار در زیورآلات و سلیقه‌ای بودن آن باعث می‌شود این کالا مخاطب خاص خود را داشته باشد، می گوید: از طرفی دیگر با توجه به این که ورود یکسری مواد اولیه برای تولید دشوار است، گاهی هزینه‌های تولید افزایش پیدا می‌کند که این عوامل در نهایت باعث می‌شود عده‌ای زیورآلات را به صورت قاچاق وارد کشور کنند.

چرا مجوز واردات شمش نقره هنوز پابرجا است؟

محمد باقر معبودی نژاد رئیس اتحادیه صنف طلا، نقره و جواهر مشهد با اشاره به آزاد بودن واردات شمش خام نقره با ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، می گوید: واردات شمش خام پارسال با توجه به حجم تولید بالا و تقاضای موجود، امری طبیعی بوده است، در صورتی که اکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش قابل توجه تقاضای زیورآلات و مصنوعات نقره نیازی به واردات آن وجود ندارد.
 
صمدی نیز از مشکلات تولیدکنندگان در خصوص شمش‌های خام تولید شده در کشور می‌گوید: معدن زر مهر تربت حیدریه، یکی از معادنی است که شمش خام نقره تولید می‌کند، با این که این شمش از معادن داخل کشور استخراج می‌شود و بسیار مرغوب و با عیار ۹۲۵ است، اما زمانی که یک تولیدکننده داخلی آن را خریداری کند، همانند شمش‌های وارداتی به آن ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده تعلق می‌گیرد و همین امر باعث شود تا تولیدکنندگان به خرید شمش‌های وارداتی که هزینه تمام شده کمتری نیز دارند، روی بیاورند.

لزوم حمایت همه جانبه از صنعت نقره

معبودی نژاد رئیس اتحادیه صنف طلا، نقره و جواهر مشهد یکی از مشکلات حال حاضر تولیدکنندگان نقره را نبود زائر و کسادی بازار به دلیل شیوع ویروس کرونا می‌داند و می‌گوید: با شیوع کرونا بسیاری از کارگاه‌های فعال در سطح شهر مشهد تعطیل شده است و اکنون به دنبال آن هستیم تا با اختصاص بیمه بیکاری به کارگران و راه اندازی مجدد این کارگاه ها، از تعطیلی دائمی آن‌ها جلوگیری کنیم.
 
باید از این صنف حمایت همه جانبه‌ای صورت گیرد تا نه تنها این مشکل هر چه زودتر حل شود، بلکه صادرات این مصنوعات مجدد رونق پیدا کند.
 
گزارشگر:هدی زاهدی
 
انتهای پیام//ه.ز
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.