شیوع کرونا تعطیلی بازار و بسته شدن در‌های مشهد به روی گردشگران، سازندگان زیورآلات طلا و نقره در این شهر را زمین گیر کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، شیوع ویروس کرونا تعطیلی بازار و بسته شدن در‌های مشهد به روی گردشگران، سازندگان زیور آلات  در این شهر را زمین گیر کرد به طوری که از اسفند ماه پارسال تاکنون هیچ سفارشی برای ساخت دریافت نکرده و هیچ فروشی نداشته‌اند و ناگزیر برای جلوگیری از هزینه‌های سربار در کارگاه‌ها را بسته‌اند.

علی اکبر علیزاده قناد رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، گفت: براساس آمار موجود حدود ۵۰ درصد اقتصاد مشهد مربوط به حوزه خدمات و گردشگری است که این صنعت در شرایط شیوع ویروس کرونا ۱۰۰ درصد متوقف شده است، از سوی دیگر طبق اعلام انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی و گردشگری استان از اسفند ماه سال قبل دفاتر خدمات مسافرتی نیز با تعطیلی و بحران مواجه شدند و تاکنون ۳۵ درصد آن‌ها ناگزیر از تعطیلی کامل بودند.

او افزود: در ایام نوروز از فعالان حوزه گردشگری تقاضا کردیم خسارت‌های وارده را ارزیابی کنند و در حال حاضر مشغول تجمیع و تدوین این اطلاعات هستیم تا این مسائل به صورت گزارش رسمی مستند و به مجموعه‌های مرتبط ارسال شود.

رکود بی سابقه در بازار طلا و نقره مشهد

معبودی نژاد  رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان طلا، نقره و جواهر مشهد ادامه داد: بازار طلا در مشهد به دلیل افزایش بیش از حد قیمت دچار رکود بود و در این رکود نقره سازان قد علم کردند و جای طلا را برای گردشگران گرفتند، اما از ابتدای اسفندماه پارسال و تعطیلی اجباری صنوف به دلیل شیوع ویروس کرونا و خالی شدن مشهد از گردشگران، رکود بی سابقه در بازار طلا و نقره مشهد رخ داد و کارگاه‌های آن یکی پس از دیگری تعطیل شد.

او افزود: رکود شدید حاکم بر بازار باعث شده است کارگاه‌های طلا و نقره در این شهر هیچ سفارش کاری را دریافت نکنند و این موضوع آن‌ها را به مرز تعطیلی کشانده است.

رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان طلا، نقره و جواهر مشهد ادامه داد: در بازار مصنوعات طلا و نقره مشهد به دلیل شیوع کرونا و نبود زائر، هیچ معامله و خرید و فروشی انجام نمی‌شود، این روز‌ها معاملات در بازار طلا معطوف به خرید و فروش سکه با هدف سرمایه‌گذاری یا شرکت در بورس است.
 

بیشتربخوانید: طلایی که خاکستر شد/طلا فروشان مشهدی در آستانه ورشکستگی

معبودی نژاد با اشاره به فعالیت ۲ هزار کارگاه و ۱۶ هزار کارگر در حوزه نقره در این کلانشهر، بیان کرد: بازار رضا (ع) که مرکز معاملات نقره و جواهر در مشهد است با شیوع ویروس کرونا تعطیل و نیمه تعطیل بود و این امر باعث شد سفارش ساخت مصنوعات نقره به کارگاه‌ها داده نشود.

او تصریح کرد: نداشتن درآمد نقره‌سازان را به شدت متضرر کرده به طوری که قادر به پرداخت هزینه‌ها، اجاره مکان، عوارض، مالیات، بیمه و دستمزد کارگران نیستند و به شدت در تنگنای مالی قرار دارند.

رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان طلا، نقره و جواهر مشهد با اشاره به فعالیت ۱۵۰ کارگاه طلاسازی با ۷۵۰ کارگر در مشهد، تاکید کرد: کارگاه‌های طلاسازی نیز شرایط مشابهی با نقره‌سازان دارند، آن‌ها هم در ماه‌های اخیر سفارش کاری برای ساخت مصنوعات نداشتند و به شدت در تنگنای مالی هستند.

معبودی نژاد اظهار کرد: برخی رسته‌های تولیدی دیگر مانند آبکاران نیز به کارگاه‌های طلاسازی وابسته هستند که شرایط نامناسب آن‌ها این رسته‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده و آن‌ها را دچار چالش کرده است.

او افزود: تقاضای نقره سازان و طلاسازان از دولت پرداخت کردن ۳۰ درصد سهم کارفرما از بیمه است که در صورت تقبل این مبلغ بخشی از مشکلات آن‌ها برطرف می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان طلا، نقره و جواهر مشهد ادامه داد: در این شرایط بحرانی صاحبان کارگاه‌های طلا و نقره چشم امید به دولت و نخبگان اقتصادی برای خروج از شرایط رکود دارند تا بتوانند مانع از بیکاری کارگران و ازسرگیری فعالیت خود برای روشن نگه داشتن چراغ بازار سوغات طلا و نقره مشهد شوند.

انتهای پیام//ف.س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۲:۰۷ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
هی همچین رکودی هم نیست قیمتها سر به فلکه