بررسی­ ها نشان می‌دهد که با شیوع کرونا به طور متوسط به ازای هر نفر روزانه بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان هزینه جدید به تولیدکنندگان تحمیل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، امیر مهدی مرادی دبیر کمیسیون صنعت اتاق بازگانی مشهد در کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی با اشاره به واحد‌های قطعه ساز و مشکلات آنها، گفت: عدم تخصیص ارز، عدم امکان صدور مجوز ترخیص مواد اولیه از گمرک، مشکلات در جذب نیروی انسانی و رقابت به وجود آمده بین قطعه سازان در این زمینه از جمله مشکلات عمده در این حوزه است.

او از موضوع تامین نقدینگی با توجه به برنامه افزایش تیراژ خودروسازان به عنوان مشکلی اساسی صنعت قطعه سازی نام برد و افزود: در برخی واحد‌ها هنوز حتی ده درصد از وجه کل محصولات ارائه شده به ایران خودرو دریافت نشده، ضمن اینکه وعده ارائه تسهیلات به قطعه سازان محقق نشده، اغلب مطالبات بالای ۱۲۰ روزه آنان نیز از طرف خودروساز تسویه نمی‌شود.

دبیر کمیسیون صنعت اتاق بازگانی مشهد ادامه داد: در این شرایط امکان ادامه تامین قطعات با تسویه حساب ۱۲۰ روزه دیگر وجود ندارد، زیرا خرید مواد اولیه نقد و تامین مواد اولیه خارجی نیز بسیار گران تمام می‌شود.

مرادی به بررسی مشکلات واحد‌های نساجی اشاره و بیان کرد: صنعت نساجی در چالش تحریم‌ها گرفتار آمده و واردات مواد اولیه آن به شدت با مشکل همراه شده است. از طرفی شمار زیادی از نیروی این صنعت برای بیمه بیکاری اقدام کرده اند که البته بهتر بود این هزینه بابت تامین شغل صرف می‌شد.

او تصریح کرد: در دو سال قبل ،با توجه به گران شدن نرخ ارز، زمینه برای صادرات پوشاک فراهم شده و از طرفی، حجم قاچاق کاهش یافته است. بدین ترتیب اندازه بازار گسترش یافته و حجم فروش سال­های اخیر بسیار مناسب بوده است.

دبیر کمیسیون صنعت اتاق بازگانی مشهد تاکید کرد: در حال حاضر بازار کشور در اختیار صنایع داخلی است، ولی صادرات به دلیل شیوع کرونا به مشکل دچار شده و باید رایزنی­های لازم انجام بگیرد تا این مسیر بار دیگر هموار شود.

مرادی درباره انتظارات تولیدکنندگان حوزه نساجی اظهار کرد: در صنعت نساجی باید نوسازی و بازسازی اتفاق بیفتد تا عقب ماندگی موجود جبران شود. همچنین با توجه به اشباع در محصول تولیدی ماسک در استان و کشور، بهتر است تا زمینه صادرات این محصول فراهم شود؛ امروز هر ماسک ۱۰۰۰ تومانی در ایران، با نرخ ۴۰۰۰ تومان در هرات به فروش می‌رسد و این فرصت خوبی برای تولیدکنندگان ما به شمار می‌آید.

مرادی گفت: یکی از پیشنهادات ما برای کمک به بخش صنعت این است که در شرایط موجود از ظرفیت خالی تولید شرکت‌های موجود بهره گرفته شود و طرح تولید بدون کارخانه را اجرایی کنیم.

او افزود: آینده پژوهی و بررسی اینکه روند بازار چگونه خواهد بود نیز موضوع مهمی است که باید با انجام تحقیقات، پیگیری شود تا بتوانیم آینده بازار در صنایع مختلف را پیش بینی نماییم. موضوع ایجاد اکوسیستم اقتصادی پایدار نیز در مدل‌های هشت­گانه می‌تواند تعریف شود تا به شبکه‌های همکار در زنجیره ارزش متعامل برسیم.

انتهای پیام// ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار