به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حمید ظهرابی در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا و کارگروه پدیده مقابله با گرد و غبار، عامل اصلی کاهش کیفیت هوای شیراز را ذرات معلق با قطر کمتر از ۲/۵ میکرون عنوان کرد و گفت: به دلیل وجود كانون های گرد و غبار در اطراف شیراز به ویژه معادن شن و ماسه دوکوهک در اثر وزش باد شدید شاهد کاهش کیفیت هوا در ساعات بعد از ظهر هستیم.
او افزود: خودروهای فرسوده از بزرگترین عوامل ایجاد آلودگی و کاهش کیفیت هوا هستند به طوری که هر خودرو فرسوده به طور میانگین ۳ تا ۵ برابر یک خودروی سالم ایجاد آلودگی می کنند.
ظهرابی، همچنین در خصوص انتقال صنایع آلاینده به خارج از شهر گفت: کارخانه ریشمک به خارج از شهر منتقل شده و پرونده کارخانه سیمان نیز به دلیل عدم اجرای تعهدات مبنی بر انتقال و آلودگی زیست محیطی به مرجع قضایی ارجاع شده. وی با انتقاد از مدیران کارخانه پشم شیشه در خصوص فعالیت توام به آلودگی اظهار داشت در صورت تداوم آلودگی و عدم رفع آلودگی در مهلت تعیین شده، مدیران این واحد هم تحت تقیب قانونی قرار میگیرند. وی افزود شرکت روغن نباتی بخش عمدهای از خط تولید را متوقف کرده، اما باید تمام کارخانه به خارج از شهر منتقل شود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس افزود: به منظور نتیجه گیری بهتر و در راستای جلوگیری از بروز آسیب در بخش تولید تصمیم بر پیگرد قضایی شخص مدیر عامل صنایع آلاینده گرفته شده است.
رضاییان، معاون امور عمرانی استاندار گفت: نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی (درون شهری) و خصوصی (بین شهری) و پیش بینی آن در لایحه بودجه ۹۹ از برنامه ششم توسعه است.
او افزود: در راستای کاهش آلودگی هوای ناشی از منابع متحرک بایستی از مسیرهای موازی استفاده شود. از جمله بحث معاینه فنی که میتواند مانع حضور خودروهای فرسوده و آلاینده در سیستم حمل و نقل درون شهری و برون شهری باشد و جریمه نمودن خودروهای آلاینده خود عامل بازدارنده دیگری میتواند باشد.
رضائیان بیان کرد: در بحث منابع آلاینده ثابت (صنایع) بایستی اعمال فشار بیشتر انتقال به خارج از شهر صورت پذیرد. از سوی دیگر بوی نامطبوع در جنوب شرقی شیراز باید با شناخت منابع اصلی آلودگی و الزام دستگاهها به پیگیری و کاهش آلودگی در برنامه زمانبندی مناسب از بین برود.
انتهای پیام/