به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عبدالرزاق موسوی امروز در جلسه علنی شورای شهر شیراز با اشاره به مصوبه این شورا با موضوع تعیین تکلیف نیروی انسانی در شهرداری شیراز، اظهار داشت: این مصوبه یکی از کارهای شایسته و قابل دفاع شورای پنجم است.
او با بیان اینکه البته عدهای هم تلاش کردندکه از این فضا و از این شرایط استفاده تبلیغاتی کنند، گفت: به کارگیری نیروی انسانی در شهرداری شیراز در طول سالهای گذشته وضعیت خوبی نداشته است و بعد از تهران بدترین وضعیت را از نظر حجم نیروهای بدون ضابطه و هزینههای ناشی از آن شیراز داشته باشد.
رئیس شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه باید توضیحاتی در این زمینه به مردم داده شود، افزود: شهرداری شیراز دارای ۳۶۱۹ پست
سازمانی است یعنی ما میتوانیم حداکثر به همین تعداد نیروی انسانی که میتواند مسئولیت بپذیرد، امضا کنند و در این پستها قرار بگیرد، داشته باشیم.
موسوی بیان کرد: در مقابل ۱۶۰۰ پست از این ۳۶۰۰ پست خالی است، یعنی اینکه افرادی که دارای شرایط احراز هستند و بر اساس مقررات به شهرداری ورود پیدا کردهاند وجود ندارند که در این پستها قرار بگیرند ما به جای آنها از نیروهای شرکتی استفاده کردهایم که از نظر قانون نمیتوانند مسئولیت بپذیرند.
او تصریح کرد: در نتیجه این امر این نیروها امکان ارتقا هم ندارند، امکان پذیرش مسئولیت هم ندارند و این امر موجب ورود ضررهای فراوان تاکنون به شهرداری و عدم امنیت شغلی آنان شده است و سازمان بازرسی هم ورود پیدا کرده است.
موسوی در توضیح بیشتر این مسئله گفت: آنچه درباره تبدیل وضعیت گفته میشود؛ چیزی به نام تبدیل وضعیت وجود ندارد و به کار بردن این لفظ فاقد وجاهت قانونی است بلکه موضوع پذیرش تعدادی نیروی انسانی به عنوان استخدام موقت در شهرداری است این هم مبنای قانونی دارد در قانون مشخص شده است.
رئیس شورای شهر شیراز افزود: حال سوال این است ما مکلف هستیم که برای سامان دادن به وضعیت نیروی انسانی این پستهای خالی رو حداقل تعدادی از آنها را پر کنیم، چون شهرداری با مشکل نیروی انسانی برای استقرار در این پستها روبهرو است، قانون هم تکلیف را مشخص کرده است میگوید نیروی انسانی که در این پستها باید قرار بگیرند یا باید در استخدام دائم باشند یا پیمانی باشند و یا اینکه از طریق استخدام موقت به کار گرفته شوند همان چیزی که امروز موضوع بحث ما است.
او با اشاره به مصوبه شورای شهر افزود: به صراحت در این لایحه آمده است که ما از دو گروه افراد میخواهیم برای پر کردن پستهای شهرداری استفاده کنیم؛ نخست حدود هزار نفر از بین نیروهای شرکتی موجود شهرداری که طبق بخشنامه وزیر کشور دارای شرایط هستند از طریق امتحان و گزینش پذیرفته شوند که در این وضعیت هیچ کسی نمیتواند فرد یا افراد خاص مورد نظر خودش را از این طریق وارد کند امتحان دارای قانون است گزینش هم دارای قانون است.
موسوی با بیان اینکه در قسمت دوم مصوبه آمده است که ۳۰۰ نفر نیز از طریق فراخوان عمومی و اخذ مجوز قانونی و برگزاری آزمون طبق مقررات به کار گرفته شوند که هر دو مورد طبق قانون است، گفت: سوالی که برخی مراجع قانونی از جمله سازمان بازرسی و دیوان عدالت اداری میگویند، این است که شما نمیتوانید مجزا از بین فقط نیروهای شرکتی سهمیه تعیین کنید و باید به تعداد مورد نیاز فراخوان بدهید و همه افرادی که شرایط دارند در این آزمون شرکت کنند و تفاوتی هم بین نیروهای موجود در شهرداری و آنانی که بیرون هستند نمیکند.
رئیس شورای شهر شیراز با بیان اینکه بنابراین آزمون و گزینش برای همه یکسان است، تصریح کرد: تنها وزارت کشور تلاش کرده است برای نیروهای شرکتی که به هر طریق وارد شهرداری شدند یک امتیاز خاصی را در نظر بگیرد و از بین آنان بتواند بخش عمده نیروهای شهرداری را تامین کند، این کل صورت مسئله و اتفاقی است که افتاده است.
او با بیان اینکه ما با دو گروه روبهرو هستیم، گفت: گروهی که امروز در شهرداری بوده و مشغول بکار هستند که علاقهمند به جذب در شهرداری هستند و گروهی دیگر فارغ التحصیلان دانشگاهها هستند که بیکار هستند و میگویند چرا ما نباید وارد شهرداری شویم و از طرفی مشکل شهرداری هم باید حل شود.
موسوی با بیان اینکه لذا آنچه در لایحه شهرداری و مصوبه شورا آمد، با رعایت تمامی جوانب و مصالح و منافع مردم و شهر بوده است، عنوان کرد: با این مصوبه هم به کارآمدی شهرداری توجه کردهایم، هم بخشنامه وزیر کشور را رعایت کردهایم، هم فرصت برای ارتقاء نیروی انسانی تحصیل کرده و متخصص شهرداری را از بین نیروهای موجود فراهم و امنیت شغلی آنان را تضمین کردهایم و مهمتر از همه فرصتی را برای جذب تعدادی جوان شایسته و تحصیل کرده از طریق آزمون فراهم شده است.
علی ناصری، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر شیراز نیز با اشاره به رشد روزافزون جمعیت در شهر شیراز اظهار داشت: شیراز به عنوان هشتمین کلانشهر آلوده کشور به خاطر توسعه سریع با مسئله آلودگی هوا مواجه است.
او گفت: آلودگیهای زیست محیطی و هوای شهر شیراز نشأت گرفته از صنایع آلودهکنندهای همچون کارخانه روغن نباتی، کارخانه سیمان، کارخانه پشم شیشه، کارخانه لاستیک سازی دنا و کارخانه نشاسته گیری و نیز منابع خانگی و تجاری و وسایل نقلیه موتوری است.
عضو شورای شهر شیراز با اشاره به آلاینده بودن این کارخانجات و اقداماتی که برای انتقال آنها انجام شده است، افزود: برای ارتقاء و تثبیت کیفیت هوای کلان شهر شیراز و ارتقاء سطح سلامت شهروندان لازم است تا شورای اسلامی شهر، شهرداری شیراز، سازمان صمت و سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری فارس اقداماتی هماهنگ را جهت خروج صنایع آلاینده اتخاذ کنند.
او تصریح کرد: در کنار انتقال کارخانههای آلاینده لازم است اقدامات تکمیلی را در نظر گرفت که از جمله آنها میتوان به فراهم کردن شرایط گازسوز کردن خودروها، تقویت سیستم حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، مترو و تشویق مردم به استفاده از دوچرخه و وسایل نقلیه عمومی، اسقاط خودروهای مستهلک، گسترش سیستم معاینه فنی خودروها اشاره کرد.
ناصری تاکید کرد: همچنین مناطق صنعتی باید با دقت نظری بیشتری تعیین شود به گونهای که آلودگی ناشی از آنها توسط باد به درون شهر منتقل نشود که این موضوع در رویکرد آتی کیفیت هوای کلان شهر شیراز بسیار تأثیرگذار است.
انتهای پیام/