تا کنون ۴۰۸ گونه جانوری در استان چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری به مناسبت فرارسیدن روز جهانی تنوع زیستی گفت: این استان با ۴۰۸ گونه جانوری و یک هزار و ۳۶۰ گونه گیاهی دارای تنوعی از زیستگاه‌ها است.

او افزود: قرار گیری استان چهارمحال و بختیاری در چین خوردگی‌های زاگرس میانی سبب ایجاد تضاد‌های اقلیمی، زیستگاهی و درپی آن تنوع گونه‌ای شده، به صورتی که تنوعی از زیستگاه‌ها شامل اکوسیستم کوهستانی، جنگلی، مرتعی، دشتی و زیستگاه‌های آبی نظیر تالابی و رودخانه‌ای در آن دیده می‌شود.

احمدی از تنوع گونه‌ای به عنوان منبعی تجدید ناشدنی نام برد و اضافه کرد: از دست دادن تنوع زیستی شامل شامل تنوع گونه‌ای گیاهی و جانوری، غیرقابل جبران است.

او ادامه داد: در چهارمحال و بختیاری یک هزار و ۳۶۰ گونه گیاهی که ۲۰۰ گونه آن دارای ارزش‌های دارویی، صنعتی خوراکی و عطری رویش دارد و از این تعداد ۳۷۰ گونه آن انحصاری کشور ایران است.

احمدی گفت: ۲۶ گونه گیاهی از جمله مرزه کلاری، انواعی از گون و موسیر از گونه‌های دارای ارزش جهانی بوده و در لیست قرمز IUCN وضعیت آن‌ها در سطح جهان در معرض خطر و یا آسیب پذیر گزارش شده است.

او توجه به اکوسیستم‌ها و احیای آ نها در استان را مؤثر ارزیابی کرد و افزود: پس از اقدامات این اداره کل و احیای تالاب گندمان، گونه گیاهی آلاله سفید پس از ۸۵ سال در این استان مشاهده و گزارش شد.

احمدی اضافه کرد: با توجه به مطالعات انجام شده، مشاهدات و گزارش‌های دریافتی در حال حاضر ۴۰۸ گونه جانوری در سطح استان شناسایی شده است و مشاهده برخی از این گونه‌ها از جمله سیاه گوش در سطح مناطق تحت مدیریت استان ثبت و مستندسازی شده است.

او مشاهده تعداد قابل توجهی از پرندگان خشکی‌زی و تالابی در سال‌های اخیر در استان را امیدوارکننده خواند و گفت: در استان ۱۲ گونه جانوری دارای ارزش جهانی در خطر انقراض و آسیب‌پذیر وجود دارد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار