مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار گفت: ۴۵ هکتار از باغ‌های پسته روستای باسفر در دهستان آستانه این شهرستان تحت پوشش آبیاری زیرسطحی قرارگرفت.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمود اعظمی مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار گفت: کمبود منابع آبی مناسب در مناطق پسته کاری، لزوم استفاده بهینه از منابع آبی موجود را قوت بخشیده و استفاده از سیستم‌های مدرن آبیاری در باغات پسته را امری اجتناب ناپذیر نموده است.

او افزود: از جمله سیستم‌های نوین آبیاری که اخیرا در باغات پسته به آن‌ها توجه ویژه‌ای شده است، آبیاری قطره‌ای (سطحی و زیرسطحی) می‌باشد.

 مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار با بیان اینکه سیستم آبیاری زیرسطحی در باغات پسته با استفاده از لوله‌های تراوا یک روش نسبتا جدید است،ادامه داد: در این روش از کپسول رسی متخلخل جهت رساندن مستقیم آب به ریشه گیاه استفاده می‌گردد و استفاده از این لوله‌های خاص در آبیاری باغات پسته این امکان را فراهم می‌آورد که بتوان علاوه بر آب، اکسیژن و دیگر مواد غذایی مورد نیاز گیاه را به صورت مستقیم در اختیار ریشه گیاه قرار می‌دهد.

اعظمی با بیان اینکه سیستم آبیاری زیرسطحی در واقع همان سیستم قطره‌ای سطحی تکامل یافته است که در آن بسیاری از مشکلات نظیر تبخیر، گرفتگی منافذ، آسیب پذیری لوله‌ها و مزاحمت لوله‌ها برای ادوات کشاورزی حل شده است افزود: در این روش لوله‌ها سبک و قابل انعطاف بوده وبه صورت ساده نصب می‌شوند و همچنین عدم مزاحمت لوله‌ها برای عملیات کاشت، داشت و برداشت و عدم ایجاد محدودیت کار برای ماشین آلات و کارگران ازدیگر مزایای آن است دراین روش احتیاج به ایجاد سله نداشته و فرسایش خاک انجام نمی‌گیرد.

انتهای پیام// ا. غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار