در پی مشاهده آفت مهم و خطرناک ملخ صحرایی در منطقه دشت شادقول، ا ز منطقه آلوده نمونه برداری شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، الهی کارشناس مسئول آفات عمومی استان گفت: ملخ صحرایی که از مضرترین انواع ملخها به شمار می‌رود اصولاً بومی ایران نبوده و چون معمولاً از روی خلیج فارس پرواز نموده و خود را به ایران می‌رساند بدین جهت در ایران به آن ملخ دریایی هم می‌گویند.

او افزود: ملخ صحرایی قدرت پرواز روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر را دارد و احتمال می‌رود این آفت در مسیر باد قرار گرفته و وارد شهرستان کاشمر شده باشند، با توجه به بارندگی‌های اخیر مراتع سبز، رطوبت کافی در حاشیه مسیل‌ها و دشت با خاک نرم، وجود دارد که محیط مناسبی برای تخم ریزی آفت است.

کارشناس مسئول آفات عمومی استان ادامه داد: هر ملخ در مجموع قادر به گذاشتن ۳۰۰تا۴۰۰تخم است که تبدیل به پوره می‌شود و اگر نتوان جلوی تخم‌ریزی ملخ‌های بالدار صحرایی را گرفت، میزان افزایش آن‌ها غیر قابل شمارش خواهد بود.

الهی بیان کرد: با توجه به پراکندگی آفت در منطقه امکان سمپاشی وجود ندارد لذا منطقه به طور منظم بازدید شود و در صورت مشاهده دستجات ملخ در منطقه کنترل شیمیایی به سرعت انجام شود.

ملخ خای صحرایی تاکنون آسیبی نداشتند

حسین محمدی مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: این ملخ برای اولین بار در تاریخ ۲۷ اردیبهشت سال جاری در منطقه دشت شادقول نزدیک روستای عارف آباد مشاهده شد که در این منطقه به رنگ زرد لیمویی در حال جفت‌گیری و تخم‌ریزی است.

او افزود: تاکنون خسارتی از هجوم ملخ‌ها به محصولات زراعی و باغی در منطقه وارد نشده‌است و  از کشاورزان و اهالی روستا‌ها درخواست کرد در صورت مشاهده دسته‌جات ملخ مراتب را در اسرع وقت به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اطلاع دهند تا عملیات لازم توسط نیرو‌های مدیریت انجام گیرد.

انتهای پیام// م. د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار