اعضای سازمان جهانی بهداشت درخواست دونالد ترامپ مبنی بر اتخاذ اقدامات تنبیهی علیه این سازمان را رد کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: خواسته‌های خشم‌آلود دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برای اتخاذ اقدامات تنبیهی علیه سازمان جهانی بهداشت روز گذشته از سوی سایر اعضای این سازمان رد شد. اما اعضا تصمیم گرفتند به جای آن یک تحقیق «بی‌طرف و مستقل» در خصوص پاسخ این نهاد به شیوع ویروس کرونا انجام گیرد.

ترامپ روز دوشنبه در نامه‌ای ۴ صفحه‌ای تهدید کرده بود چنانچه این سازمان در مدت ۳۰ روز «به‌سازی‌های مهم و اساسی» انجام ندهد، کمک مالی آمریکا به آن را به طور دائم قطع خواهد کرد. این بزرگترین تهدید ترامپ از زمان آغاز تنش‌ها میان او، سازمان جهانی بهداشت و چین بود. او سازمان جهانی بهداشت را به اتهام «بی‌توجهی به گزارش‌های معتبر در خصوص شیوع ویروس در ووهان» مورد سرزنش قرار می‌دهد. ترامپ مدعی است اطلاعات دولت چین در مغایرت با این گزارش‌ها هستند.

اما نمایندگان کشور‌های عضو سازمان جهانی بهداشت در نشست سالانه آن جمع شدند و تا حدود زیادی این درخواست‌های ترامپ را برای تغییرات اساسی در این نهاد رد کردند و خواستار حمایت جهانی برای مقابله با همه‌گیری کرونا شدند.

نیویورک تایمز در ادامه این گزارش نوشت: نتیجه نشست منزوی شدن آمریکا بود، زیرا چین، روسیه و اتحادیه اروپا، ترامپ را به دلیل تهدید‌های خشمگینانه‌اش محکوم کردند، هرچند تایید کردند که باید نحوه عملکرد این سازمان بررسی شود تا معلوم گردد چگونه ویروس از چین به سراسر جهان شیوع یافت.

کارشناسان بهداشت عمومی متذکر شدند ترامپ این تهدید‌ها درباره خروج از سازمان جهانی بهداشت و متوقف کردن کمک مالی به آن را بدون در نظر گرفتن این مسئله که انجام چنین اقدامی نیاز به موافقت کنگره دارد، مطرح می‌کند. حال آنکه بسیاری از تحلیلگران موافقت کنگره با آن را بسیار دور از ذهن می‌دانند. از سوی دیگر این کارشناسان معتقدند حملات مکرر ترامپ به این سازمان، مانع از آن می‌شود که در زمان بحران این سازمان خوب عمل کند و به طور جدی تلاش‌های جهانی را برای مقابله با این ویروس به ویژه در کشور‌های فقیر که به شدت به این سازمان وابسته هستند، مختل می‌کند.

«لارنس اُ. گوستین» مدیر موسسه «اُ نیل»، فعال در زمینه حقوق ملی و جهانی بهداشت در دانشگاه «جرج تاون» در این خصوص گفت «درست زمانیکه جهان در حال کنار هم جمع شدن برای مقابله با یک بحران بی‌سابقه سلامتی بود، متلاشی می‌شود. این اختلال و به خطر انداختن سلامتی جهان از سوی دولت ترامپ به قیمت جان‌های بسیاری تمام خواهد شد.»

ویرجین باتو-هنریکسون، سخنگوی کمیسیون اروپا، نیز در این خصوص گفت «اکنون زمان همبستگی است، نه آنکه انگشت اتهام به این سو و یا آن سو بگیری.» رئیس سنای روسیه نیز گفت مسکو پشت سازمان جهانی بهداشت می‌ایستد و قطعا «دلیلی برای محاکمه یا هیچ نوع تحقیقی یا تخریب چیز‌های مفیدی که دهه‌ها به دست بشر جمع‌آوری شده، نیست.»

قطعنامه مصوب سازمان جهانی بهداشت متعهد شد «ارزیابی جامع» برای بازبینی «تجربه بدست آمده و آموخته‌هایی که از پاسخ بین‌المللی هماهنگ شده از سوی سازمان جهانی بهداشت به ویروس کووید-۱۹ به دست آمد» انجام شود.

کاخ سفید در بیانیه‌ای که صادر کرد کوشید مدعی پیروزی شود و گفت این قطعنامه برای بررسی نگرانی‌های ترامپ درباره منشاء ویروس است. اما در حقیقت در این سند که از سوی بسیاری از متحدان آمریکا حمایت شد اثری از محکوم کردن سازمان جهانی بهداشت که رئیس‌جمهور آمریکا در نامه روز دوشنبه خود آن را خواسته بود وجود ندارد.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: حملات ترامپ به سازمان بهداشت جهانی از چند هفته پیش که بحران سیاسی و سلامت عمومی در آمریکا شدت گرفته آغاز شده است. او این نهاد را متهم می‌کند که در اختیار چین است. او در نامه دوشنبه خود سازمان جهانی بهداشت را مسئول مرگ‌ آمریکایی‌ها دانست که به بیش از ۹۰ هزار مورد رسیده است. به گفته ترامپ، این سازمان نتوانسته اطلاعاتی را که چین در اختیار آن قرار داده است بررسی و صحت یابی کند. از سوی دیگر، آمریکا چین را متهم می‌کند که منبع شیوع ویروس است و باید پول بیشتری را به سازمان جهانی بهداشت پرداخت کند. جان اولووت، سخنگوی شورای امنیت ملی ترامپ، در این خصوص گفت «به عنوان منبع ویروس، چین باید مسئولیت ویژه‌ای داشته باشد و پول بیشتری پرداخت کند.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار