مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: میزان رضایت از خانواده افراد مرگ مغزی در این دانشگاه به ۶۸ درصد رسیده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ابراهیم خالقی مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در سال‌های اخیر با نگرش مردم نسبت به اهدای عضو تحولی چشمگیر پیدا کرده است در حالی که در حال حاضر ۶۸ درصد خانواده‌ها نسبت به اهدای اعضای عزیزان مرگ مغزی شان رضایت می‌دهند.

 
او افزود: نخستین عمل پیوند در سال ۱۳۸۰ در این دانشگاه انجام شد و تا کنون ۹۸۶ عمل اهدای عضو انجام شده است.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: تا کنون ۵۰ هزار نفر در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به دریافت کارت اهدای عضو از این مرکز اقدام کرده اند.

خالقی بیان کرد: این امر موجب شده است که خانواده‌ها در روند تصمیم گیری و رضایت نسبت به اهدای عضو آرامش بیشتری داشته باشند و راحت‌تر با این مسئله کنار بیایند.
 

او با تاکید بر اینکه در فرایند اهدا و دریافت عضو هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌شود و تمامی عمل‌های جراحی پیوند اعضا به صورت رایگان انجام می‌شود، تصریح کرد: تنها هزینه‌های دارویی بیماران قبل و پس از پیوند است که اگر بیماری مشکل مالی داشته باشد در این زمینه تلاش می‌شود از حمایت خیران برخوردار شود.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: تا کنون هیچ عملی به دلیل هزینه‌های دارویی به مشکل برنخورده است و با امکانات پیشرفته و به روز موجود تمامی اعمال حیاتی اهدای عضو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد قابل انجام است.


تمامی پیوند‌ها بجز روده در مشهد انجام می‌شود


خالقی اظهار کرد: تمامی پیوند‌ها به جز روده در مشهد انجام می‌شود که این عمل تنها در شیراز انجام می‌شود و مابقی عمل‌ها که اکثراً حیاتی است در بیمارستان منتصریه قابل انجام است.

او افزود: بیشترین گروه سنی اهداکننده و دریافت‌کننده بین ۲۰ تا ۵۰ سال بوده و عدد آن در هر دو مورد میان خانم‌ها و آقایان تقریباً یکسان است.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: روزانه ۷ تا ۱۰ نفر از بیماران در لیست انتظار در کشور فوت می‌کنند و اگر رضایت‌ها به‌موقع باشد جان تعداد بیشتری نجات داده می‌شود.

انتهای پیام//ف. ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.