مدیر نظارت وارزیابی تجهیزات وملزومات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : یکی از فناوران پارک علم و فناوری کرمانشاه در تولید سواپ نمونه گیری پلیمری موفقیت کسب کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛شیرزادیان مدیر نظارت وارزیابی تجهیزات وملزومات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : یکی از مهم‌ترین نیاز‌ها در زمان شیوع ویروس COVID-۱۹ تشخیص سریع و به موقع بیماران آلوده به این ویروس می‌باشد افزایش تعداد نمونه گیری رویکردی است که دراغلب کشور‌های دنیا به منظور شناسایی زودهنگام افراد مبتلا به ویروس وجود دارد.

او گفت : دسترسی به تعداد بالای سواپ نمونه برداری از مهم‌ترین چالش‌های این روزهاست به منظور رفع مشکل کمبود سواپ‌های نمونه گیری Nasopharyngeal در دنیا، هر یک از کشور‌های درگیر این پاندمی به تنهایی و یا با همکاری با سایر کشور‌ها به دنبال رفع این کمبود بودند.

شیرزادیان افزود: این نیاز در کشور ما نیز بسیار اساسی است. چراکه تولید کننده داخلی سواپ‌های نمونه برداری برای بیماری کرونا وجود ندارد و برای واردات آن با مشکل مواجه هستیم امایکی از فناوران پارک علم و فناوری کرمانشاه در تولید سواپ نمونه گیری پلیمری موفقیت بزرگی کسب کرده است.

او افزود: هریک از کشور‌های دارای مبادله کالای پزشکی با ایران خود نیز درگیر این پاندمی هستند و اولویت هر کشور با تامین نیاز‌های مردم خود می‌باشد.

شیرزادیان ادامه داد: با توجه به ضرورت جایگزینی تولید داخلی به جای واردات قطعات خارجی، تیمی از متخصصان و مهندسین حوزه‌های مختلف کرمانشاه با همکاری هم به نمونه‌ای مشابه نمونه‌های خارجی و با کیفیت و سهولت بیشتر نسبت به سواپ‌های داکرون وارداتی، دست یافتند.

او ادامه داد: نمونه‌ها با تکنیک پرینت سه بعدی ساخته شده وکشور‌های مختلفی مانند آمریکا، اسپانیا، وکانادا از این تکنیک برای تولید سواپ استفاده می‌کنند.

شیرزادیان گفت: نمونه تولید شده قابل رقابت با نمونه‌های خارجی و بسیار مشابه همین نمونه هاست و تمامی مشخصات این نمونه‌ها را داراست.

او گفت: این سواپ‌ها به دلیل طراحی منحصر به فردی که دارند و به دلیل تخلخل بالای نوک سواپ و ساختار ماتریسی منحصر به فردی آن قابلیت بالایی برای نگه داری مخاط دارند. انعطاف پذیری بالای آن یکی دیگر از مزایای آن نسبت به نمونه‌های موجود در دنیا می‌باشد که قابلیت تحمل توسط فرد نمونه گیری شونده را بالا برده و موجب سهولت کار نمونه گیری می‌شود.جنس این سواپ از مواد سازگار با بدن می‌باشد که تاییدیه سازمان‌های معتبر جهانی از جمله FDA را اخذ نموده است.مهم‌ترین مشخصه این ماده در تولید سواپ‌های Nasopharyngeal عدم اثر بر روی RNA و تداخل با تست PCR می‌باشد. با کمترین دخالت انسانی این محصول تولید شده و این احتمال آلودگی آن را پایین می‌آورد.

شیرزادیان افزود: پس از انجام تست‌های اولیه، عملکرد این سواپ‌های تولید شده در نمونه برداری از موارد مشکوک به کرونا ویروس در بیمارستان فارابی کرمانشاه بررسی گردید.در این بررسی همزمان و در شرایط کاملا مساوی از سواپ تولید داخل و سواپ خارجی مورد استفاده روتین در فرایند نمونه گیری برای تشخیص کرونا استفاده شد و نتایج با استفاده از کیت Real Time PCR مورد آزمایش تشخیص مولکولی قرار گرفتند.

او افزود:نمونه‌های استخراج شده از هردو سواپ دارای تطبیق کامل بوده و از نظر میزان تکثیر ژنوم ویروس و ژن کنترل داخلی کیت در نمونه‌های مثبت و منفی نتایج یکسان بودند.

شیرزادیان گفت: این نمونه تولیدی در حال اخذ پروانه ساخت از معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌باشد و بزودی به تولید انبوه خواهد رسید .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.