کارشناس نظارت بر موادغذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : براساس یک تحقیق جدید ورزش ممکن است با تحریک آنتی اکسیدان‌های مشخص افراد را در برابر عارضه ویروس کرونا محافظت کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛لاله مظفری کارشناس نظارت بر موادغذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه سندروم دیسترس تنفسی حاد (ARDS) علت اصلی مرگ و میر در مبتلایان به ویروس کرونا است گفت : براساس یک تحقیق جدید ورزش می‌تواند منجر به تحریک آنتی اکسیدان‌ها شود.

او گفت : ورزش نه بخاطر فوائدش برای ریه ها، سیستم ایمنی و خلق و خو، بلکه به این دلیل که آنتی اکسیدانی به نام «دیسموتاز سوپراکسید اکستراسلولار» (EcSOD) تولید می‌کند که از ابتلا به بیماری حاد ریوی و بیماری‌های دیگر محافظت می‌کند.

مظفری افزود: سوپراکسیددیسموتاز (SOD) مهمترین و اولین آنزیم آنتی‌اکسیدان در تمام ارگانیسم‌های هوازی می‌باشد که در کاهش مستقیم متابولیت‌های اکسیژن فعال نقش دارند.

او گفت: این آنزیم به عنوان آنتی کارسینوژن (ضد سرطان) عمل کرده و مانع شروع و تبدیل مراحل کارسینوژنز می‌شود. سوپراکسید یکی از اصلی‌ترین گونه‌های اکسیژن فعال در سلول هاست، این آنزیم می‌تواند باعث تبدیل رادیکال سوپراکسید (-O ۲) به هیدروژن پراکسید (H ۲ O ۲) و اکسیژن (O ۲) شود.

مظفری ادامه داد: داشتن فعالیت بدنی (حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته و باشدت متوسط) باعث افزایش آنزیم دیسموتاز سوپراکسید اکستراسلولار (EcSOD) و همچنین افزایش حجم اکسیژن در خون و در نتیجه تقویت دیواره‌های سیستم عروقی بدن، تقویت سیستم ریوی بدن و افزایش گردش خون می‌شود و مجموع این عملکرد‌ها باعث تقویت کل سیستم ایمنی بدن فرد و محافظت در مقابل بیماری‌ها بخصوص بیماری‌هایی مانند کرونا می‌شود.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.