به گزارش خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز
اصفهان، مجید رضائیان بنیانگذار روزنامه نگاری تحلیلی در ایران اظهار داشت: در
روزنامه نگاری پساکرونا و با تجلی وب هوشمند تغییرات مهمی در رسانه اعم از
مطبوعات، وب و رسانههای دیداری شنیداری اتفاق خواهد افتاد که علت در تغییر محیط و تاثیر بر مخاطب است.
او افزود: با توجه به تاثیر متقابل و توامان سیستم سیاسی و سبک و فضای اجتماعی اولویتهای مخاطب تغییر خواهد کرد.
بنیانگذار روزنامه نگاری تحلیلی در ایران با اشاره به نظریه جامعه شناسی که همواره خواست مخاطبان با نیازشان منطبق نیست، گفت: از تمدن یونان باستان تاکنون پرسشگری رسالت کسانی است که به مخاطب یادآور میشوند که خواسته مخاطب با نیازش متفاوت است.
مجید رضائیان با بیان اینکه در عصر پساکرونا، نیازهای مخاطب بر خواست هایش سبقت میگیرد، ابراز داشت: بیماری کرونا اولویتهای مخاطب را تغییرداد و تعریف تازهای از همکاری و همبستگی جمعی و اهمیت دادن سیستمهای حکومتی به منافع ملت و حقوق شهروندان مطرح شد.
او با تاکید بر اینکه رسانه، نمیتواند از این تغییر ذائقه مخاطب به راحتی بگذرد، تصریح کرد: اولویتهای مخاطب عصرپساکرونا دائما در حال تغییر است و رسانه با اولویت سنجی میتواند به نیاز مخاطب پاسخ دهد.
او یکی دیگر از اثرات عصر پساکرونا را در روزنامه نگاری، کنار رفتن شبه واقعیتها معرفی کرد و افزود: بر اساس نظریه استوارت هال، رسانه واقعیتی است که سرانجام حقیقت را کتمان میکند و باید به این نقد بدبینانه اضافه کرد که در جهان کنونی تمام حقیقت کتمان شدنی نیست.
بنیانگذار روزنامه ایران، دوران پساکرونا را نویدبخش رهایی از شبه واقعیتها دانست و گفت: کرونا تلنگری است که شبه واقعیتها را کنار زده و به واقعیت نزدیک مان میکند.
مجید رضائیان افزود: کرونا با بازنمایی واقعیتها شهروندان را نسبت به مسئولیت اجتماعی و حکومت را نسبت به شفاف سازی مقیدتر ساخت.
او، روزنامه نگاری در عصر وب هوشمند را با نگاه مساله محور معرفی کرد و گفت: در عصر پساکرونا و دوران وب ۳ که از سال ۲۰۲۰ میلادی مطرح شده، روزنامه نگاران کشف مسائل و انتظارات مخاطب را نسبت به بررسی رویدادها ارجح میدانند.
مجید رضائیان اضافه کرد: تغییر مسالهها و انتظارها نسبت به رویدادها به معنای بهتر یا بدتر نیست؛ بلکه انتظارها و مسالههای مخاطب به صورت افقی و عمودی گستردهتر و عمیقتر خواهد شد.
این پژوهشگر روزنامه نگاری به ظهور تکنولوژی ارتباطی و وب ۳ اشارهای کرد و اظهار داشت: وب هوشمند کتاب جدیدی از ارتباطات بشر میگشاید و در این عصر و دوران پساکرونا ما به جهان دادهها و دادههای کلان پرتاپ میشویم.
وی با اشاره به توسعه اینترنت اشیا تصریح کرد: در دوران پساکرونا، شبکههای اجتماعی به حاشیه رانده میشود، زیرا با فقدان سندیت و مشروعیت همراه هستند و برونداد آنها فیک نیوزها است؛ با ظهور اینترنت اشیا، ارتقا سطح ارتباطی شی با انسان و شی با شی فراهم میشود و با تکنولوژی هوشمند، سطوح ارتباطی به ۸ سطح افزایش مییابد.
به گفته این پژوهشگر روزنامه نگاری، پیش از ورود وب، روزنامه نگاری توسعه، تشریحی و تحقیقی تعریف میشد که با ورود وب، رسانهها به سمت تحلیل گام برداشتند.
وی افزود: با ورود روزنامه نگاری تحلیلی و پاسخ به چگونگی و چرایی جدالی بین تکنولوژی و خرد رخ داد و چالشهای روزنامه نگاری افزونتر و گستردهتر از قبل شد.
رضائیان با اشاره به ژانر روزنامه نگاری تحلیلی که فارغ از فضای پرآشوب وب به ویژه شبکههای اجتماعی به پرسشهای مخاطب پاسخ میدهد، اظهار داشت: مادامی که روزنامه نگاری تحلیلی را جدی نگیریم و به پرسشهای مخاطب پاسخ ندهیم، فاصله بین مردم و رسانههای غیرتحلیلی و کسالت بار روزبه روز بیشتر میشود.
او یکی از پیامدهای عصر وب هوشمند و پساکرونا را تغییر فرمهای روزنامه نگاری و اتاقهای خبر دانست و افزود: فرمهای روزنامه نگاری اعم از خبر، گزارش، گزارش خبری، مصاحبه، یادداشت، سرمقاله، مقاله و نقد و فرمهای مکمل مانند طنز، تصویر و کاریکاتور و حتی فرم تیتر به نیاز مخاطب پاسخ نخواهند داد و دستخوش تغییرات جدی خواهد شد.
از نظر بنیانگذار روزنامه ایران، در عصر پساکرونا، صنعت رسانه و سازمان رسانه از نوع کسب درآمد، پوشش دهی به رویدادها، انتخاب سوژه ها، پردازش، فرم نگارشی تغییر خواهد کرد و روزنامه نگاری روز به روز متفاوت و متکامل میشود.
او با تاکید بر اهمیت روزنامه نگاری و خرد، خاطرنشان کرد: روزنامه نگاری در عصر وب هوشمند، مخاطب را بیشتر به سمت پرسشگری میکشاند و پرسش محوری مهمتر میشود؛ چراکه تکنولوژی ارتباطی با همه گسترش اش نمیتواند به پرسشهای خردورز پاسخ دهد؛ بنابراین این ژانرها روز به روز متفاوتتر میشوند و ژانرهای جدیدی پا به عرصه ظهور خواهند گذاشت.
انتهای پیام/ی