اگرچه به ظاهر تکلیف زمان اجرای طرح ترافیک روشن شده، اما به علت نبود فرمانده واحد هنوز زمان اجرای آن در ابهام قرار دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در پی شیوع ویروس کرونا و ضرورت اتخاذ تمهیدات مناسب برای جلوگیری از سرایت آن توسط افراد جامعه به یکدیگر، با دستور ستاد مقابله با کرونا اجرای طرح ترافیک از بعد از تعطیلات نوروزی متوقف شد.

با گذشت تقریبا ۲ ماه از این تصمیم، حالا مدیریت شهری بسته‌ای پیشنهاد داده تا تردد خودروها در محدوده طرح ترافیک با اندکی تغییرات و کاهش ساعت اجرا انجام شود.

این بسته هفته گذشته توسط شورای شهر تهران به شورای ترافیک شهر تهران ارائه شد و شورای ترافیک هم آن را تصویب کرد. بر این اساس مقرر شد از ۲۹ اردیبهشت، طرح ترافیک با شرایط و ساعات جدید اجرایی ‌شود، اما در نهایت منوط به نظر استاندار تهران باشد و اگر هم اجرایی شد یک هفته بعد اجرا کارشناسی های لازم بر روی آن صورت گیرد تا اگر آمار مبتلایان به کرونا افزایش یافت، اجرای طرح  دوباره متوقف شود.

اجرای طرح ترافیک منوط به نظر استاندار تهران

صبح روز ۲۸ اردیبهشت، محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بسته ترافیکی در شورای ترافیک مورد بررسی قرار گرفته و مورد توافق سه جانبه شورای شهر، معاونت ترافیک و پلیس راهور است، تأکید کرد: زمان اجرای بسته ترافیکی منوط به نظر استاندار تهران است.

استاندار: طرح اجرا نمی شود

در نهایت عصر روز ۲۸ اردیبهشت، استاندار تهران هم نظر خود را درباره اجرای طرح ترافیک اعلام کرد. انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران گفت: تا اطلاع ثانوی طرح ترافیک در تهران اجرا نمی‌شود.

استاندار تهران تصریح کرد: اجرای بسته ترافیکی که شورای شهر تهران به شورای ترافیک داده بود، هنوز به قطعیت نرسیده و بحث‌های کارشناسی درباره آن در حال انجام است، لذا موارد بعد از هماهنگی با شورای عالی ترافیک کشور اعلام می‌شود و سپس از طریق رسانه‌ها به اطلاع عموم خواهد رسید.

به هم زنی میز بازی 

اما هنوز جلسه شورای عالی ترافیک کشور تشکیل نشده که شهریار افندی زاده مشاور معاون ترافیک شهردار تهران بدون توجه به اینکه اجرای این طرح منوط به نظر استاندار بوده، زیر میز بازی می‌زند و اعلام می‌کند که برابر پنجاه و نهمین مصوبه شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران که هفته گذشته با حضور شهردار تهران، رئیس شورای اسلامى شهر تهران، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شوراى شهر تهران، فرمانده ستاد مقابله با کروناى استان تهران و نماینده استاندار تهران برگزار شد، از روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت مرحله اول محدوده هاى طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگى هوا اجرا می‌شود و زمان آن که پیش از این از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح تا ۱۹ بود به ساعت ۸ صبح تا ۱۶ کاهش یافته و در عین حال از ساعت ١٤ به بعد نیز خروج از محدوده‌های مذکور رایگان خواهد بود که با توجه به اینکه اکنون زمان کار ادارات از ساعت ۷ صبح تا ۱۴ منظور شده است، لذا سفر‌های کاری در این طرح، مشمول پرداخت عوارض در محدوده‌هاى مذکور نخواهد شد.

تناقض گویی عضو شورای شهر تهران

محمد علیخانی هم که دیروز خودش گفته بود، اجرای طرح ترافیک منوط به نظر استاندار تهران است، عصر همان روز در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: نباید در اجرای محدودیت‌های ترافیکی از جانب قدرت صحبت کرد.

او تصریح کرد: پیش‌تر در جلسه شورای ترافیک تهران که نماینده استاندار نیز در آن جلسه حضور داشت، اجرای مجدد محدودیت‌های ترافیکی مصوب شد و حال تصمیم شهرداری برای اجرای محدودیت‌های ترافیکی همان قانونی است که در شورای ترافیک تهران به تصویب رسید.

حال سوال مهم از علیخانی این است که آیا روز گذشته نمی‌دانست که نماینده استاندار تهران در جلسه هفته پیش شورای ترافیک حضور داشته که سرنوشت این مصوبه را منوط به نظر استاندار تهران کرده بود؟ آیا آن وقت که این مصوبه را منوط به نظر استاندار می‌دانست، معتقد نبود که نظر استاندار از موضع قدرت است؟

ورود وزارت بهداشت به مسئله اجرای طرح ترافیک

عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت دیشب در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اجرای طرح ترافیک در شهر تهران اظهار کرد: آلودگی هوا در تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل با وجود لغو طرح ترافیک نه تنها افزایش نداشته، بلکه کاهش هم داشته است.

شاهسونی گفت: اجرای طرح ترافیک تلاش‌ها برای کنترل شیوع کرونا در تهران را به خطر می‌اندازد، زیرا ظرفیت حمل و نقل عمومی جوابگو نیست و امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی در وسایل حمل و نقل عمومی وجود ندارد و خطر شیوع کرونا وجود دارد.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اظهار کرد: وزارت بهداشت اعلام کرده که مخالف اجرای طرح ترافیک در شهر تهران است.

شاهسونی بیان کرد: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا در صورتی که شهرداری بتواند ظرفیت لازم را برای حمل و نقل عمومی فراهم کند، می‌تواند طرح ترافیک را اجرایی کند، اما اگر شهرداری نتواند ظرفیت لازم را ایجاد کند باید مطابق خواسته وزارت بهداشت طرح ترافیک لغو شود و تاکنون هم شهرداری نتوانسته ظرفیت لازم در حمل و نقل عمومی برای اجرای طرح ترافیک را ایجاد کند.

همچنین دیشب احمد جنیدی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در واکنش به برخی اظهارات درباره اجرایی شدن طرح ترافیک اظهار داشت: وزارت بهداشت با اجرایی شدن طرح ترافیک با شرایط کنونی مخالف است.

او تصریح کرد: در کمیته مقرر شد که شهرداری مجوز اجرایی شدن را به شرط پاسخگو بودن سیستم حمل و نقل عمومی اجرایی کند و اگر شرایط مهیا نبود با اعلام وزارت بهداشت طرح ترافیک لغو شود؛ قرار بود این تصمیم در ستاد ملی کرونا نیز مطرح و نتایج آن اعلام شود.

به گفته جنیدی، شهرداری موافق اجرایی شدن طرح ترافیک است به دلیل اینکه معتقدند ترافیک شهر باعث اختلال شده است، اما ما معتقدیم در شرایط کنونی آلودگی هوا وجود ندارد و شرایط وسایل نقلیه و اتوبوس و مترو مهیا نیست و وسایل حمل و نقل عمومی به اندازه کافی وجود ندارد، لذا با اجرایی شدن طرح ترافیک در شرایط کنونی مخالفیم.

سردرگمی مردم در میان نبود فرمانده واحد

در شرایطی که مردم منتظرند، تا استانداری تهران به عنوان یک نهاد بالادستی، تکلیف این مسئله در هم پیچیده شده را روشن کند، اما مقامات استانداری تهران سکوت پیشه می‌کنند و بر سردرگمی مردم می افزاید.

هیچ فصل الخطابی در کار نیست و هنوز کسی نمی داند که بالاخره از صبح روز ۲۹ اردیبهشت، تردد در محدوده ترافیک آزاد و رایگان است، یا در صورت عدم پرداخت پول، بدهکار و جریمه می‌شوند.

ظاهرا شهردار و استاندار تهران ترجیح دادند بدون کشاندن موضوع به میان مردم پشت پرده مسئله را حل کنند، چراکه این سکوت بدون دخالت شخص استاندار و شخص شهردار تهران شکسته شد.

ساعات ۲۱:۲۰ دیشب، غلامحسین محمدی با انتشار توئیتی اعلام کرد که طبق توافق مراجع ذیصلاح و به دستور شهردار تهران طرح ترافیک از اولین روز کاری بعد از عید سعید فطر اجرا می شود.

سردرگمی مردم در نبود فرمانده واحد برای اجرای طرح ترافیک/ زمان اجرا بعد عید فطر یا منوط به تصمیم شورای عالی ترافیک کشور؟

 

هاشمی: اجرای طرح ترافیک از بعد عید فطر قطعی است

پس از آن که مردم در هاله‌ای از سردرگمی روز ۲۹ اردیبهشت را آغاز کردند، بالاخره سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران هم در انظار عمومی حاضر شد و در یک گفتگوی تلویزیونی به تشریح دلایل تناقض گویی‌های مکرر برای اجرای طرح ترافیک توسط مسئولان پرداخت و گفت: به طور میانگین پیش از شیوع ویروس کرونا در پایتخت ناوگان حمل و نقل عمومی روزانه تا ۴ میلیون مسافر را جابه جا می‌کرد که با شیوع ویروس کرونا تعداد سفر با ناوگان حمل و نقل عمومی به ۱ میلیون سفر کاهش پیدا کرد و این آثار مثبتی بود که با تصمیم ستاد مقابله با کرونا برای لغو محدودیت‌های ترافیکی گرفته شد.

او با اشاره به اینکه در ۱۷ اردیبهشت ماه بر اساس ابلاغیه وزارت کشور اختیارات برای تصمیم گیری اجرای محدودیت‌های ترافیکی به شورای ترافیک کلانشهر‌ها سپرده شد، گفت: حدود ده روز گذشته جلسه شورای ترافیک تهران برگزار شد که در آن جلسه رئیس شورای شهر تهران، شهردار تهران، نماینده وزیر کشور، نماینده استاندار و آقای زالی رئیس ستاد مبارزه با کرونای استان تهران حضور داشتند و در نهایت تمام آثار مثبت و منفی اجرای محدودیت‌های ترافیکی روی میز قرار گرفت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: تصمیم حاضرین در جلسه شورای ترافیک این بود که در حوزه سفر‌های درون شهری تعادل ایجاد شود و بدین شکل جلوی سفر‌های کاذب گرفته شود.

هاشمی با اشاره به اینکه طبق مصوبه شورای ترافیک قرار بر اجرای محدودیت‌های ترافیکی از امروز (۲۹ اردیبهشت ماه) بود، تصریح کرد: در حوزه کارشناسی شائبه‌هایی وجود داشت، لذا قرار بر این شد که آثار اجرای محدودیت‌های ترافیکی به مدت ۲ هفته بررسی شود و اگر نیاز به بازنگری بود تصمیمات مناسب اتخاذ شود.

او با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده شب گذشته با دیگر نهاد‌های مسئول گفت: شب گذشته با شهردار تهران، استاندار تهران و مسئولان وزارت کشور صحبت کردیم و تصمیم بر این شد به دلیل تعطیلات عید فطر محدودیت‌های ترافیکی (طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا) در اولین روز کاری پس از عید فطر در پایتخت اجرا شوند.

معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تأکید کرد: اجرای محدودیت‌های ترافیکی در تهران پس از تعطیلات عید فطر قطعی است و ساعت اجرای آن نیز از ۸ صبح تا ۱۶ عصر است.

او در پاسخ به این سوال که آیا در جلسه شورای ترافیک تهران برای اجرای محدودیت‌های ترافیکی اختلاف نظر وجود داشت یا خیر؟ گفت: مصوبه شورای ترافیک به امضای تمام اعضای شرکت کننده در جلسه رسید و از شب گذشته نیز دوربین‌های ثبت تخلف برای اجرای محدودیت‌های ترافیکی تنظیم شده بودند.

معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تأکید کرد: تمام تلاش مدیریت شهری این است تا جمعیت سفر با ناوگان حمل و نقل عمومی به اندازه صندلی‌های مجاز باشد تا این تعادل حفظ شود.

ابهام در زمان اجرای طرح ترافیک

اما این پایان بازی نیست، بلکه آغاز سردرگمی جدیدی برای مردم است، چراکه استاندار تهران اعلام کرده بود تصمیم گیری در مورد زمان اجرای طرح ترافیک در بررسی های کارشناسی در شورای عالی ترافیک کشور انجام می شود و اصلا بحثی در مورد عید فطر در میان نبوده است.

به عبارتی اگر شورای عالی ترافیک کشور مصوب کند که اجرای طرح ترافیک همچنان منتفی است، باز هم الزامی برای اجرای طرح ترافیک از بعد عید فطر وجود ندارد.

حالا شهروندان تهرانی باید منتظر باشند که آیا طرح ترافیک بعد عید فطر اجرایی می‌شود و یا شورای عالی ترافیک کشور نظرش بر ادامه توقف این طرح است.


بیشتر بخوانید:

ادامه سردرگمی تهرانی ها/ شهرداری پایتخت: طرح ترافیک بعد از عید فطر اجرا می شود

توضیحات رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران درباره اجرای طرح ترافیک

اجرای مجدد محدوده هاى طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا از فردا


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار