انتقاد تند سندرز از عملکرد دولت ترامپ در مواجه با ویروس کرونا

سناتور ایالت ورمونت از عملکرد دولت ترامپ و وجود فاصله طبقاتی و فقر در آمریکا انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، برنی سندرز، یکی از دو نامزد اصلی حزب دموکرات آمریکا که از گردونه رقابت‌ها کنار رفت تا جو بایدن نامزد این حزب برای رویارویی با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور باشد، در مصاحبه با برنامه "این هفته" شبکه تلویزیونی‌ای بی سی، عملکرد کاخ سفید را در مقابله با بحران همه گیری ویروس کرونا به باد انتقاد گرفت.

مجری‌ای بی سی از سندرز پرسید: "از جمله چیز‌هایی که این روز‌ها می‌شنویم مطالبی است که ستاد انتخاباتی ترامپ درباره جو بایدن و روابط او با چین طی این سال‌ها عنوان می‌کند. نکته مهم این است که آن‌ها می‌گویند ترامپ در رویارویی با چین، موضع سرسختی داشته است و بایدن اینطور نبوده است. نظر شما چیست؟ "

سندرز در پاسخ گفت: شما با رئیس جمهوری روبرو هستید که به جز خودش، همه مردم جهان را به خاطر مشکلاتی که ما با آن‌ها مواجهیم، مقصر می‌داند. این مرد، عادت دارد بگوید رئیس جمهور چین رهبری خوب و دوست صمیمی اوست. همینطور، رهبر کره شمالی را انسانی شریف و خارق العاده توصیف می‌کند که خیلی عاشق همدیگر هستند. ولی حالا، به جای رسیدگی به بحران همه گیری ویروس کرونا، گزافه گویی می‌کند. به نظر من رسوایی حال حاضر آمریکا این است که ما یک سیاست ملی منسجم نداریم. این رئیس جمهور باید سیاست ملی را مبتنی بر واقعیت‌های علمی اتخاذ کند. ما باید در همه جای کشور، امکانات آزمایش ویروس کرونا را در اختیار مردم قرار بدهیم تا وقتی کارخانجات و مراکز تجاری و تولیدی فعالیت خود را از سر گرفتند، مطمئن شویم کارگران در محیطی ایمن کار می‌کنند. ولی به جای این کار می‌بینیم که هر یک از ۵۰ ایالت آمریکا، سیاست‌های مجزایی اتخاذ می‌کنند. زیرا ما یک سیاست ملی و منسجم و یک پروتکل ملی جامع علمی نداریم. ولی به جای این کارها، ترامپ به جای این که به بحران‌های کشور رسیدگی کند همه را به خاطر مشکلاتی که ما داریم، مقصر می‌داند.

وی افزود: کنگره باید همین حالا وارد عمل شود و به ضرر و زیان‌های هنگفت و بیکاری فزاینده فعلی رسیدگی کند. حقیقت را به شما بگویم، اگر در بحبوحه این لحظات وحشتناک -که تاریخ آمریکا از لحاظ اقتصادی و در مواجهه با یک بیماری همه گیر، تاکنون تجربه نکرده است- یک نکته بسیار حائز اهمیت وجود داشته باشد، این است که شاید زمان آن رسیده است تا ما در مورد نحوه کار دولت و جامعه آمریکا بازنگری کنیم. ما باید از خودمان بپرسیم که آیا بهداشت، حقی است که همه افراد شایستگی برخورداری از آن را دارند؟ چون هرچه باشد ما انسان هستیم؛ یا اینکه خدمات بهداشتی، مزایایی هستند که به محض از دست دادن شغل، ما باید از آن محروم بشویم؟ برخی‌ها از اوضاع اقتصادی عالی آمریکا قبل از بحران همه گیری کرونا صحبت می‌کنند. ولی در حال حاضر، حقوق و دستمزد نیمی از مردم آمریکا به زحمت تا سرماه کفاف زندگی آن‌ها را می‌دهد. من فکر نمی‌کنم این وضع، "اقتصاد عالی" باشد که درآمد یک خانواده تا اواسط ماه هم کفایت نکند.

سندرز خاطر نشان کرد: میلیون‌ها نفر از مردم پول کافی برای تهیه مواد غذایی مورد نیاز خانواده خود را ندارند. ما به اقتصادی نیاز داریم که برای همه فرصت شغل و درآمد ایجاد کند نه فقط برای ترامپ و دوستان میلیاردر او. ما به اقتصادی نیاز داریم که بگوید نباید ثروت سه نفر در کشور بیشتر از دارایی ۵۰ درصد پایین جامعه باشد. ما به اقتصادی نیاز داریم که بگوید بهداشت و سلامت حق هر فرد جامعه است درست مانند دیگر کشور‌های جهان. نه اینکه صاحبان صنایع دارویی، از مردم سو استفاده کنند. کار‌های زیادی باید انجام شود و اگر چیزی باشد که به اعتقاد من باید از این تجربه تلخ وحشتناک آموخت، این است که ما باید اقتصاد و دولتی داشته باشیم که در خدمت همه باشد نه یک قشر کوچک ثروتمند حامی ستاد انتخاباتی ترامپ.

سندرز در ادامه گفت: این رئیس جمهور فکر می‌کند که فراتر از قانون است و فراتر از انتقادهاست. او می‌خواهد هر کاری که دوست دارد انجام بدهد، ولی نمی‌فهمد که در دولت، شما یک کنگره هم دارید، شما بازرسی کل دارید که می‌گوید بر اساس قانون، آقای رئیس جمهور کاری که شما انجام می‌دهید، اشتباه است و شاید غیرقانونی باشد. این موضوع از روز اول وجود داشته است.

سندرز در پایان خاطر نشان کرد: من به هر قانونی که اساس و شالوده محکمی داشته باشد، رای می‌دهم. برخی‌ها می‌گویند حزب جمهوریخواه نگران طبقه کارگر کشور است. واقعا من از شنیدن این مطلب تعجب می‌کنم. طی دو ماه گذشته، ۳۵ میلیون نفر کار و شغل خود را از دست داده اند. امروز میلیون‌ها نفر در آمریکا گرسنه هستند. کارتن خواب‌ها غذایی برای خوردن ندارند. امروز، مردم به خاطر مشکلات مالی نمی‌توانند به پزشک مراجعه کنند، حتی وقتی علائم ابتلا به ویروس کرونا دارند. افراد مسن، در منازلشان منزوی شده اند و از نگرانی اوضاع آینده چیزی نمانده که بمیرند. اگر شما نگران طبقه کارگر این کشور هستید، درد و رنج آن‌ها را درک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار