استاندار لرستان گفت: طبق استاندارد‌های وزارت بهداشت اکثر شهر‌های استان در وضعیت قرمز و زرد هستند و وضعیت سفید نداریم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، خادمی استاندار لرستان اظهارداشت: از اول اردیبهشت تاکنون تعداد مبتلایان لرستان دو برابر و در برخی شهرستان‌ها ۲/۵ تا ۲/۶ برابر رشد داشته است که البته آمار بستری‌ها و فوتی‌ها با کاهش مواجه شده و نسبت به قبل تا رقم یک چهارم تنزل پیدا کرده است.

او دلیل اصلی افزایش آمار تعداد مبتلایان را موضوع اجرای طرح بیماریابی که در استان شروع شده است، عنوان کرد وگفت: لرستان در شمار استان‌هایی قرار دارد که نسبت به میانگین کشوری تست‌های بیشتری داشته است و تاکنون از ۱۵ هزار نمونه گرفته شده پاسخ ۱۳ هزار و ششصد تست اعلام که ۲ هزار و نهصد مورد مثبت داشته ایم.

دکتر خادمی با اشاره به اینکه روند ابتلا در استان نوسانی است گفت: در برخی روز‌ها تعداد مبتلایان کم یا زیاد می‌شود که نشان از لزوم رعایت بیشتر نکات بهداشتی توسط مردم دارد.

او با اعلام اینکه استان کاملاً در وضعیت هشدار است خاطرنشان کرد: طبق استاندارد‌های وزارت بهداشت اکثر شهر‌های استان در وضعیت قرمز و زرد هستند و وضعیت سفید نداریم.

استاندار لرستان در پایان ضمن اشاره به شرایط خوب آب و هوایی و احتمال سفر به استان گفت: از هم وطنان می‌خواهیم به استان سفر نکرده و به دنبال راه‌هایی برای کاهش روند مسافرت‌ها هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی توسط شهروندان و افزایش تست‌های تشخیص دلایل شیوع مجدد کرونا در لرستان است.

محمدرضا نیکبخت افزود: میزان توجه و رعایت مردم نسبت به اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و دستکش عامل بسیار مهمی در کنترل کرونا است بنابراین مردم نباید به گمان اینکه بیماری کم و یا تمام شده، از این اصول غافل شوند.

او اظهار داشت: روزانه به طور متوسط ۷۰۰ تست افراد مشکوک به کرونا در استان انجام می‌شود که این رقم نسبت به بسیاری از استان‌ها مطلوب و قابل قبول است.

نیکبخت گفت: تا پیش از این تنها بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی و افرادی که شرایط جسمی مشکوک به کرونا داشتند آزمایش می‌شدند، اما اکنون شهروندان با علایم اولیه هم تست می‌شوند که همین امر منجر به افزایش کشف مبتلایان شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: در شرایط فعلی با وجود افزایش بیماران مبتلا به کرونا، اما به دلیل انجام تست‌های تشخیص بیماری در افراد کم علامت، بیماران با سرعت بیشتری شناسایی می‌شوند که با آغاز مراحل درمانی آن‌ها در اوایل ابتلا، میزان مرگ و میر در استان کاهش یافته است.

نیکبخت تصریح کرد: علاوه برشناسایی بیماران بیشتر به دلیل افزایش تست‌های تشخیص، بدون شک عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جانب مردم به شیوع بیماری دامن زده است.

او اضافه کرد: بیماران دیابتی، قلبی، کلیوی، سرطانی، ضعف ایمنی و مادران باردار همچنان گروه‌های پرخطر ابتلا به کرونا هستند و فاصله گذاری اجتماعی برای این قشر ضرورت مضاعف دارد.

نیکبخت در خصوص تعطیلی ادارات و اعمال محدودیت‌های جدید شهر‌های خرم آباد، بروجرد، دلفان، ازنا و دورود گفت: این مهم امروز یکشنبه در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا با حضور استاندار لرستان تصمیم گیری خواهد شد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.