مجازات اپل، کوآلکام و دیگر شرکت‌ها توسط چین برای بازگشت به آمریکا

گزارش‌ها نشان می‌دهد چین برای بازگشت به کشور آمریکا قصد دارد اپل، کوآلکام و دیگر شرکت‌های فناوری را مجازات کند.

مجازات اپل، کوآلکام و دیگر شرکت‌ها توسط چین برای بازگشت به آمریکابه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، دقیقا یک سال پس از این که دولت آمریکا هوآوی را از زنجیره تأمین خود منع کرد، این دولت قانونی را تغییر داد که منجر به عدم توانایی هوآوی در دریافت قدرتمندترین تراشه‌های خود بدون اجازه آمریکا می‌شود. بر اساس قوانین جدید، کارخانه‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان مانند کارخانه پیشرو قرارداد TSMC باید از آمریکا مجوز بگیرند تا تراشه‌ها را به هوآوی و شرکت‌های وابسته به آن ارسال کنند.


بیشتر بخوانید: تمدید تحریم هوآوی از سوی آمریکا تا سال ۲۰۲۱


می‌تواند ضربه بزرگی برای هوآوی باشد، زیرا آینده این شرکت را در دست دونالد ترامپ قرار می‌دهد. تنها راهی که هوآوی قادر به دریافت تراشه برای دستگاه‌های رده بالا خود خواهد بود در صورت موافقت ترامپ با آن است. با این حال، آمریکا به هوآوی اجازه می‌دهد تا تراشه‌های ساخته شده را تا زمانی که حداکثر ۱۲۰ روز از امروز گذشته ارسال می‌شوند، دریافت کند.

ضرر ۵ میلیمارد دلاری TSMC با تغییر قانون آمریکا

البته می‌توانید حدس بزنید که چین هم در مقابل این اقدامات آمریکا ساکت نمی‌ماند و به دنبال انتقام‌جویی دست به اقداماتی واکنشی زده است. براساس منبعی به نقل از گلوبال تایمز به زبان انگلیسی، این کشور آماده است تا مجموعه‌ای از "اقدامات متقابل" از جمله ایجاد "لیست موجودیت غیرقابل اطمینان" را اعمال کند که منجر به محدودیت‌هایی برای شرکت‌های آمریکایی از جمله اپل شود. سایر شرکت‌های آمریکایی که در منبع ذکر شده، احتمالاً دریافت کننده قصاص توسط چین است شامل کوآلکام، سیسکو و بوئینگ می‌شود.

وی ویون، یک مقام ارشد سابق تجارت و عضو شورای اجرایی انجمن مطالعات سازمان تجارت جهانی چین به گلوبال تایمز گفت: چین باید این اقدامات متقابل را به حدی عملی کند که ایالات متحده پس از انجام دادنش جرأت ایجاد مایل را نداشته باشد. او می‌گوید چین باید تحقیقات کاملی را در مورد شرکت‌های ذیربط ایالات متحده انجام دهد و به آن‌ها اجازه دهد احساس درد کنند. هرگونه انتقام‌جویی در برابر شرکت‌های فنی آمریکایی که منجر به ممنوعیت محصولات آن‌ها در چین می‌شود، می‌تواند آن شرکت‌های آمریکایی را وادار کند که به یک ضربه مالی بزرگ برسند. در سه ماهه دوم مالی خود، ۱۴.۸ درصد از درآمد اپل از چین به دست آمده است و بسیاری از تولیدکنندگان گوشی داخلی چین از چیپست‌ها و تراشه‌های مودم اسنپدراگون کوآلکام استفاده می‌کنند، بنابراین دولت چین باید مراقب باشد که زیاده‌روی نکند تا چهره اش را لکه دار کند. با این حال به نظر می‌رسد برخی از تولیدکنندکان گوشی‌های هوشمند در چین روی تراشه‌های خود کار می‌کنند.

مجازات اپل، کوآلکام و دیگر شرکت‌ها توسط چین برای بازگشت به آمریکا

آمریکا با تغییر قانون خود، می‌تواند ضرر زیادی به TSMC بزند. حدود ۵.۲ میلیارد دلار از درآمد این شرکت، از سفارش‌های شرکت هوآوی تأمین می‌شود اما با تغییر قانون صادرات تراشه به چین و تأسیس کارخانه TSMC در آریزونای آمریکا، این درآمد به خطر خواهد افتاد.

به نظر می‌رسد که آمریکا برای این که بتواند درآمد چین را از شرکت‌های دریافت‌کننده تراشه کاهش دهد، باید از شرکت‌های تولید تراشه پردازنده بخواهد در این کشور کارخانه‌هایی را تأسیس کنند و کارخانه‌های چینی را از دور رقابت خارج کند. با این حال، باید منتظر این بمانیم تا متوجه شویم که چین در ادامه اقدامات خود علیه شرکت‌های آمریکایی چه کار می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار