به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، امین زاده رییس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجانشرقی در جمع مسوولان میزهای صادراتی استانی و نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به اینکه تشکیل شرکتهای توسعه صادرات لازمه توسعه تجارت خارجی است، گفت: برای برون رفت از صادرات سنتی تشکیل شرکتهایی با ماهیت توسعه صادرات لازم و ضروری است.
امین زاده گفت: در سال جهش تولید توجه بیشتر به تولید کالاهای صادرات محور و توسعه بازارهای خارجی از سوی فعالان بخش خصوصی مورد تاکید قرار دارد.
او افزود: طبق محورهای تدوین شده از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت، مدیریت واردات و توسعه صادرات با رویکرد توجه به کشورهای همسایه در سال جهش تولید در حال پیگیری است و مسوولان میزهای صادراتی استان نیز میتوانند بر این اساس برنامههای خود را بر اساس شرایط روز تدوین کنند.
امین زاده تبادل اطلاعات تجاری کشور و منطقه با شرکای تجاری خارجی را از جمله مسوولیتهای مسوولان میزهای صادراتی عنوان و افزود: اتاق بازرگانی در صدر امور، باید مجری برنامههای توسعه تجارت خارجی استان باشد.
او همچنین از صادرات اتفاقی و خلق الساعه به عنوان چالشهای توسعه تجارت خارجی یاد کرد و گفت: با وجود شرکتهای مدیریت صادرات میتوان شاهد توسعه بازارهای صادراتی در کنار تبادل اطلاعات به روز در فضای تجاری بود.
دبیر کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی آذربایجان شرقی از مسوولان میزهای تجاری و صادراتی خواست با همراهی و همکاری با اتاق بازرگانی تبریز، ظرف مدت یک هفته برنامه کمی و عملیاتی خود برای رسیدن به رقم چهار میلیارد دلار صادرات کالاهای غیر نفتی از استان تا پایان سال ۱۳۹۹ را تدوین و ارائه کنند.
در این نشست مشترک که با هدف تبیین راهکارهای توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی با رویکرد جهش تولید؛ تکالیف و توسعه تجارت برگزار شد، مسوولان میزهای تجاری چین، آذربایجان، روسیه، سوریه، عراق و ارمنستان به بیان چالشهای پیش روی صادرات کالاهای غیر نفتی آذربایجان شرقی نظیر بهره مندی از تجارب کشورهای موفق، توجه ویژه به ظرفیتهای موجود استان در حوزه محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی و کاهش ریسک سرمایه گذاری پرداختند.
اتخاذ سیاستهای مدون کشوری و منطقه ای، توسعه تجارتهای اسنادی، توجه به حمل و نقل کالا به ویژه حمل و نقل ریلی، ایجاد پایگاههای صادراتی در کشورهای هدف، توسعه امکانات زیرساختی در مرزها و تقویت رایزنان بازرگانی، توجه به کالاهای سلامت محور و تولید اطلاعات به هنگام از سوی مسوولان میزهای صادراتی از دیگر مسایل مطرح شده در این نشست بود.
آذذربایجان شرقی در حوزه صادرات غیرنفتی از جمله استانهای مطرح کشور است، به طوری که سال گذشته افزون بر سه میلیارد تومان کالا از این استان به خارج صادر شد.
آذربایجان شرقی که روزگاری دروازه اصلی صادرات و واردات ایران محسوب میشد، با گشوده شدن راه دریایی خلیج فارس در بعد از جنگ جهانی دوم از این جایگاه فاصله گرفت و این وضعیت با فروپاشی شوروی سابق در سال ۱۳۷۰ شمسی و متوقف شدن حمل و نقل ریلی در این استان مرزی بدتر شد.
منبع ایرنا
انتهای پیام/ک