ایجاد پژوهشکده پسته در شهرستان سروستان راهکاری برای سمت و سو دادن به این کالای کشاورزی با ارزآوری بالاست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سال گذشته کشاورزی در سروستان فارس بیش از ۱۴ هزار تن پسته تر از باغات ثمری پسته برداشت شد که رکوردی برای این محصول در فارس به شمار می‌رفت.

امسال نیز با توجه به اینکه پسته نیاز چندانی به آبیاری ندارد و محصولی کم مصرف در آب به شمار می‌رود انتظار می‌رود این رکورد برای استان فارس افزایش یابد.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی سروستان ۳۵۰۰ هکتار از باغات پسته استان فارس در این شهرستان قرار دارد و سال گذشته باغداران توانستند ۱۴ هزار تن پسته خام تولید کنند.

شاهرخ سامانی با بیان اینکه دریافت کد تولید پسته سالم از بازار بین المللی این محصول ارزآور توسط تولید کننده پسته در سروستان انجام گرفت، ادامه داد: باغداران سروستانی طی چند سال اخیر علاوه بر افزایش کمی و کیفی تولید پسته توانسته‌اند کد ICM پسته که به معنای محصول تولید شده سالم است را از بازارهای بین المللی دریافت کنند.

مدیر جهاد کشاورزی سروستان با اعلام اینکه میانگین تولید پسته خشک از هر هکتار در کشور حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم است، متوسط تولید پسته خشک در هر هکتار از باغات سروستان ۱۳۰۰ کیلوگرم اعلام کرد که معادل دو برابر متوسط تولید این محصول در سطح کشور است که این مورد یکی از شاخصه‌های تولید پسته سروستان در سطح کشور به شمار می‌رود.

این در حالیست که سامانی اعلام کرد: رکورد تولید پسته در برخی باغات خاص به ۱۵ هزار کیلوگرم در سال گذشته رسید.

با این حال افزایش ۳ برابری محصول پسته سروستان نتیجه آموزش، حضور متخصصین مطرح کشور در مزارع سروستان و رعایت اصول فنی و در نهایت تلاش همه جانبه باغداران سروستانی دانست.

این در حالیست که راه اندازی ۱۱ واحد فرآوری پسته در شهرستان سروستان توانسته امکانات ضبط و فرآوری این محصول را فراهم کند.

از سویی ۱۱ ترمینال فعال و مجهز در حال ارائه خدمات فرآوری است که از ظرفیت حدود ۴۰ درصد آنها استفاده می‌شود و این مراکز توان ضبط و فرآوری پسته شهرستان‌های اطراف را نیز دارند.

کاهش چشمگیر کاشت صیفی جات و تبدیل مزارع کشاورزی به باغات پسته، گل محمدی و کاشت گیاهان کم آب بر و پربازده نظیر کینوا و زعفران با سودآوری بسیار خوب و کاهش هزینه‌های تولید در امر کشاورزی، سروستان را به یکی از شهرستان‌های موفق در مساله تغییر الگوی کشت تبدیل کرده و این مهم منجر به بهره وری و در عین حال حفظ منابع آب و خاک این شهرستان کرده است.

با این حال ایجاد پژوهشکده پسته در شهرستان سروستان راهکاری برای سمت و سو دادن به این کالای کشاورزی با ارزش است.

یک باغدار نمونه که توانسته از برداشت پسته در سروستان رکوردی در کشور به ثبت برساند، گفت: برای کاهش مصرف آب، استفاده از اتوماسیون و آبیاری هوشمند، الگوی کشت در مناطق مستعد، از زراعت‌های پر آب بر به تولیدات باغی کم آب بر با ارزش اقتصادی بالا تغییر و از ظرفیت تولید غلات در کشت دیم با آبیاری تکمیلی استفاده می‌شود.

محمدباقر شیخ الاسلامی که سال گذشته با تولید ۱۳ تن پسته در هکتار رکورددار تولید این محصول در کشور شد، افزود: استفاده از ارقام مناسب و رعایت تناسب کشت ارقام گرده زا، تغذیه باغ بر اساس نیاز کودی گیاه با توجه به نتایج آزمون خاک، عملکرد بالا و کاشت ارقام مناسب با توجه به زمان برداشت از شاخص‌های انتخاب به عنوان پسته کار نمونه ملی است.

او با این حال توسعه روزافزون پسته در استان فارس را نیازمند ایجاد پژوهشکده پسته در شهرستان سروستان دانست و گفت: در حال حاضر پژوهشکده پسته کشور در شهر رفسنجان قرار دارد که به دلیل مسافت و تفاوت‌های اقلیمی توانایی پشتیبانی علمی و فنی باغ‌های استان فارس را ندارد.

این باغدار سروستانی، ادامه داد: ایجاد مرکز راهبردی پسته در سروستان قطعاً ارتقای راندمان تولید را فراهم کرده و در نتیجه حفاظت از منابع آب و افزایش درآمد بهره برداران این حوزه را به دنبال خواهد داشت.

منبع: مهر
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار