آمریکا طی چند روز گذشته دور جدیدی از تلاش‌های مذبوحانه برای اعمال فشار روی ایران و متحدانش را آغاز کرده است.

بی‌تاثیری فشار‌های تحریمی آمریکا علیه ایرانبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اقدامات دولت آمریکا در اعمال فشار روی ایران وارد دور تازه‌ای شده است. تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی، قراردادن ایران در لیست سیاه و ایجاد خلل در روابط تجاری ایران با متحدانش، از جمله این تلاش‌ها طی روز‌های گذشته بوده است.

اقدامی برای تداوم سیاست «فشار حداکثری»
طبق مفاد برجام قرار است در اکتبر سال میلادی جاری [مهرماه‌۹۹]تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران ملغی شود. با این حال دولت آمریکا طی روز‌های گذشته، کارزار جدیدی را علیه ایران با هدف تمدید این تحریم‌ها آغاز کرده است؛ کارزاری که با توجه به خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت سال‌۹۷، از هیچ پشتوانه حقوقی برخوردار نیست و صرفاً اقدام مذبوحانه‌ای برای استمراربخشیدن به سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران است.

«برایان هوک» نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران دو روز پیش، به‌طور علنی تهدید کرد که اگر شورای امنیت تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید نکند، آمریکا از طریق «مکانیسم ماشه» تمام تحریم‌های شورای امنیت را باز خواهد گرداند.

این در حالی است که مکانیسم ماشه یک فرصت و امکان حقوقی میان اعضای باقیمانده در برجام است با این رویکرد که چنانچه یکی از طرفین [ایران در یک سو، آلمان، فرانسه و انگلیس در سوی دیگر]به این جمع‌بندی برسد که طرف دیگر به تعهدات ذکر شده در این توافق پایبند نبوده، می‌تواند به کمیسیون مشترک شکایت کند، اما آمریکا با خروج یکجانبه‌اش از برجام، علناً و عملاً این امکان قانونی و حقوقی را از خود سلب کرده است. اظهارات بی‌ربط هوک، باعث واکنش وزیر امور خارجه کشورمان شد. ظریف تصریح کرد: «برجام به ایشان [هوک]ربطی ندارد؛ آنچه مهم است بین ایران و اعضای باقیمانده برجام است.»

از سوی دیگر، مقامات آمریکایی به‌طور ویژه پمپئو، وزیر خارجه دولت آمریکا برای موجه و بی‌شبهه جلوه دادن اقدام برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران، مشغول دست و پا کردن استدلال‌های حقوقی جهت عضویت در برجام هستند.

در پاسخ به تلاش‌ها، مجید تخت‌روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل متحد چندی پیش گفته بود: او [پمپئو]اشاره به برجام را حذف می‌کند، چون رییس‌اش در ۸‌مه‌۲۰۱۸ (هجدهم اردیبهشت‌۱۳۹۷) پایان مشارکت آمریکا در برجام را اعلام کرد. بنابراین، آمریکا هیچ ادله حقوقی برای اینکه مشارکت‌کننده [در برجام]است، ندارد.»

موضع چین و روسیه علیه آمریکا
در واکنش به فشار آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، حساب توییتری نمایندگی چین در سازمان ملل‌متحد روز گذشته، با تاکید بر اینکه «آمریکا با خروج از برجام در عمل به تعهداتش ذیل قطعنامه‌۲۲۳۱ شکست خورده است» اذعان کرد: «این کشور [آمریکا]هیچ حقی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران ندارد، چه برسد به اینکه بخواهد سازوکار بازگشت خودکار تحریم‌ها را فعال کند.

حفظ برجام تنها روش صحیح برای حرکت رو به جلو است.» پیش از این؛ سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه هشدار داد که اقدامات آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و استفاده از مکانیسم ماشه برای اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران سودجویانه است و منجر به بروز بحران در شورای امنیت می‌شود. او تصریح کرد: «در این وضعیت مدعی استفاده از مکانیسم ماشه پیش‌بینی شده در قطعنامه‌۲۲۳۱، سودجویانه است. معتقدم که اکثریت اعضای جامعه جهانی این موضع ما را می‌پذیرند.»

قربانی تروریسم در لیست سیاه تروریست‌ها
اهتمام برای فشار به ایران، به تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ختم نشد و دولت آمریکا با این بهانه که کشورمان در زمینه مبارزه با تروریسم همکاری نکرده است، در لیست سیاه خود قرار داد. در همین باره، وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۲۴‌اردیبهشت و همزمان با سفر «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا به اراضی اشغالی اعلام کرد که ایران را به همراه چهار کشور دیگر یعنی کوبا، ونزوئلا، سوریه و کره‌شمالی، در لیست سیاه خود قرار داده است.

قراردادن ایران در لیست سیاه، در راستای تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی است چرا‌که یکی از پیامد‌های این قرارگیری، منع صادرات نظامی آمریکا به این کشور‌ها خواهد بود. واشنگتن در حالی ایران و چهار کشور دیگر را به عدم همکاری با تلاش‌های آمریکا در مقابله با تروریسم متهم کرده که نیرو‌های نظامی تروریست آمریکایی با فرمان شخص «ترامپ» در تاریخ سوم ژانویه‌۲۰۲۰ [۱۳‌دی‌ماه‌۹۸]در اقدامی که بسیاری از جمله برخی مقام‌های آمریکایی آن را اقدامی جنگی توصیف کردند، سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه را به همراه یارانش در نزدیک فرودگاهی در بغداد، به شهادت رساندند.

اخلال در روابط تجاری ایران
یکی دیگر از اهرم‌های فشار آمریکا علیه ایران طی روز‌های گذشته، ایجاد اخلال بر سر روابط تجاری عادی ایران با متحدانش بوده است. در همین باره، روز جمعه پنج اردیبهشت خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گزارشی درباره کمک‌های ایران به ونزوئلا برای پالایشگاه‌های این کشور منتشر کرد و اعلام کرد که تاکنون دو پرواز «ماهان‌ایر» به همین منظور به ونزوئلا انجام شده است. چندی پس از این خبر، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز با تکرار این صحبت علیه ایران و شرکت هواپیمایی ماهان، از کشور‌ها خواست تا حریم هوایی خود را به روی پرواز‌های این شرکت ببندند.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «طی روز‌های گذشته، چندین هواپیمای متعلق به ماهان‌ایر کمک‌های نامعلومی برای دولت [نیکلاس]مادورو [رییس‌جمهوری ونزوئلا]ارسال کرده‌اند.» پمپئو در عین حال تصریح کرد: «این پرواز‌ها باید متوقف شوند.» خبرگزاری اقتصادی بلومبرگ آمریکا نیز با تکرار این اظهارات، مدعی شد که ونزوئلا در ازای کمک ایران به بازسازی پالایشگاه‌های بنزین این کشور، ۹‌تن شمش طلا به ارزش ۵۰۰‌میلیون دلار به ایران فرستاده است.

این ادعا و ادعا‌هایی شبیه به این، چندی پیش از سوی «حجت‌الله سلطانی» سفیر ایران در ونزوئلا رد شد. سلطانی با نادرست خواندن این ادعاها، تصریح کرد: «تا امروز، بنزین ایران وارد ونزوئلا نشده است. تا امروز، دولت‌های دو کشور، گفتگو‌هایی را در زمینه همکاری دوجانبه در زمینه تجاری انجام داده‌اند، اما تاکنون سوخت ایران وارد ونزوئلا نشده است.»

بی‌تاثیری فشار‌های تحریمی آمریکا علیه ایران
با وجود فشار‌های پیدا و پنهان آمریکا برای تحدید راه‌های تجاری ایران، چندی پیش خبری آمد که جمهوری اسلامی ایران پنج کشتی حامل مواد تجاری را به سوی ونزوئلا گسیل داشته است. براساس این اخبار، این پنج کشتی از تنگه جبل‌الطارق عبور کردند؛ همان تنگه‌ای که یک سال پیش بریتانیا به‌طور غیرقانونی و صرفاً به‌دلیل فشار تحریم‌های آمریکا، یکی از نفتکش‌های ایران را در آنجا متوقف کرد.

حرکت بدون مانع کشتی‌های تجارتی ایران با پرچم کشورمان، نشان از این دارد که تحریم‌های آمریکا در حال حاضر هیچ تاثیری بر روند حرکتی کشورمان نداشته و کشور‌های دیگر نیز حاضر نیستند خلاف قاعده سازمان ملل و صرفاً به‌خاطر تمایلات و انگیزه‌های واشنگتن، دست به تحریم ایران بزنند.

منبع: صبح نو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.