به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ وحید خسروی ضمن تبریک فرا رسیدن روز جهانی ارتباطات و روابط عمومیها (۲۷ اردیبهشت) اظهارداشت: روابط عمومیها یک وظیفه مدیریتی و در جایگاه مشاورانی امین برای مدیران دستگاههای اجرایی هستند که جایگاه مهمی را در فرآیند تصمیم گیری به منظور اجرای برنامهها و سیاستهای آن مجموعه برعهده دارند.
او بیان کرد: یک روابط عمومی پویا و کارآمد میتواند با شناسایی ظرفیت ها، امکانات و پتانسیلهای اداره خود و متعاقب آن برنامه ریزی صحیح و هدفمند، به پیشرفت مجموعه اش کمک و زمینه توسعه و تعالی بیش از پیش آن را فراهم آورد.
خسروی ادامه داد: روابط عمومی هر دستگاهی در واقع نقشی راهبردی دارد چرا که میتواند با شناسایی تهدیدها و فرصتها و همچنین پیدا کردن نقاط ضعف و قوت، شرایط را برای رفع تهدیدها و نقاط ضعف و همچنین تقویت فرصتها و نقاط قوت ایجاد کند.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری کرمانشاه با اشاره به ۲ نقش مهم روابط عمومیها که شامل ارتباطات برون سازمانی و درون سازمانی میشود، گفت: هنر برقراری این ارتباطات در جهت افزایش وفاق و همدلی کارکنان درون سازمان و اطلاع رسانی اقدامات صورت گرفته برای مخاطبان برون سازمان موضوع مهمی است که یک روابط عمومی خلاق میتواند آن را ایفا کند.
او مردم داری را یکی از هنرهای روابط عمومی با دانش و خلاق دانست و گفت: انتقال خواستهها و توقعات آنها به مدیران و اطلاع رسانی صحیح و به موقع از اقدامات صورت گرفته موضوع مهمی است که میتواند نظر آحاد جامعه را به خود جلب کند.
خسروی یادآور شد: روابط عمومی را میتوان قلب تپنده هر سازمانی دانست که پویایی و طراوت هر دستگاهی به روابط عمومی آن بستگی دارد.
این مقام مسوول در بخش دیگری از سخنانش به ارتباط میان رسانهها و روابط عمومیها نیز اشاره و اظهار داشت: افراد شاغل در روابط عمومی در واقع نوعی نقش رسانهای دارند که ایجاد یک هم افزایی فراگیر با اهالی مطبوعات میتواند آنها را هرچه بیشتر در اجرای وظایف محوله کمک کند.
او با اشاره به رویکردهای مشترکی که روابط عمومیها و اصحاب رسانه برعهده دارند، گفت: هردو لازم و ملزوم یکدیگرند و بدون وجود هم انجام بخشی از رسالتشان ناقص میماند.
خسروی با بیان اینکه نقش مطالبه گری رسانهها و پاسخگویی روابط عمومیها نباید در تضاد باهم قرار گیرد، گفت: متاسفانه برخی اوقات این دوگانگیها ایجاد و، چون طرفین نمیتوانند زبان مشترکی پیدا کنند موضوع مطالبه گری و پاسخگویی ناقص میماند.
مدیرکل روابط عمومی استانداری کرمانشاه تصریح کرد: عدم شناخت کافی دوطرف از یکدیگر و نوع اختیارات و بی اطلاعی از محدودیتهای موجود گاهی اوقات سبب میشود روابط عمومی و رسانهها به جای اینکه در کنار یکدیگر قرار بگیرند در تقابل هم باشند.
او یکی از وظایف روابط عمومیها را پاسخگویی و تنویر افکار عمومی دانست و گفت: رسانهها نیز نماینده افکار عمومی هستند که مشکلات و دغدغههای آنان را بیان میکنند بنابراین دو طرف باید با ادبیاتی مشترک اقدامات صورت گرفته و یا در دست اقدام را رسانهای و در اختیار مخاطبان خود که مردم هستند، قرار دهند.
خسروی تاکید کرد: زمانی که رسانه و روابط عمومی در کنار یکدیگر قرار بگیرند و متوجه این موضوع باشند که هدفشان یکی و آن هم رفع دغدغه مندی مردم است، بهتر میتوانند اقدامات صورت گرفته را اطلاع رسانی و در میان مردم ایجاد امیدواری کنند.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری کرمانشاه همچنین با بیان اینکه رسانهها میتوانند نقش پشتیبان را در ارایه خدمات صورت گرفته به مردم ایفا کنند، گفت: یکی از این رسانهها ایرنا بوده است، به گونهای که طی سالهای اخیر هرجایی که لازم بوده است میان مردم افکارسنجی و سپس نتایج آن را به مسوولان مرتبط ارجاع داده و سپس در خصوص آن به جمع بندی و نتیجه رسیده است.
اوهمچنین از تدوین دستورالعملی در شورای روابط عمومی دستگاههای اجرایی استان خبر داد و گفت: در این دستورالعمل مدیران روابط عمومی سازمانها و ادارات مکلف خواهند شد سواد رسانهای خود را ارتقا بخشیده و مدیران جدیدی که هم سرکار میآیند باید واجد برخی شرایط که در این دستورالعمل آمده است، باشند.
خسروی در پایان گفت: این دستورالعمل در جلسه آتی شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان با استاندار که قرار است به مناسب روز جهانی ارتباطات و روابط عمومیها برگزار شود مطرح و در صورت تصویب به همه ادارات و سازمانها ابلاغ میشود.
انتهای پیام/ز