برنده جایزه ملی آجر در معماری معاصر ایران گفت:معماری سنتی ایران سالهاست دربنا‌های خاص خلاصه و درفرهنگ ما به دست فراموشی سپرده شده است.

حسین مرادی معمار جوان شاهین شهری که پروژه کوشک او رتبه نخست بخش ویژه تحقیقات و مطالعات پیرامون آجر را در مسابقات جایزه ملی آجر در معماری معاصر ایران به خود اختصاص داده در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،ضمن اشاره به لزوم اهمیت دادن بیشتر به معماری سنتی ایران گفت: معماری سنتی ایران سالهاست دربنا‌های خاص خلاصه و درفرهنگ ما به دست فراموشی سپرده شده است. چرا که این سبک برای معماران نوپا کسل کننده به نظر می‌رسد و از این رو تمایلی به درک بیشتر واستفاده جز در موارد المانی ندارند، در حالیکه معدودی از پژوهشگران چنان شیفته‌ی این معماری می‌شوند که آن را باشکوه، سرزنده، محرک و اصولمند می‌دانند.

او در خصوص روند طراحی و اجرای این طرح گفت: این پروژه پس از انجام حدود دو سال مطالعات میدانی، نظری و انجام و دریافت مکاتبات و مشورت‌های علمی از دانشگاه‌های فلورانس ایتالیا و ورسای فرانسه آغاز شد. مطالعات صورت پذیرفته بین رشته‌ای بوده و طراحی و ساخت قالب با روش مسلح سازی خاک و با به‌کارگیری آموزش‌های مؤسسه ABITA اروپا و دانشگاه جنوای ایتالیا انجام شده وبرای اجرا آن از تحقیقات و مطالعات دانشگاه MIT آمریکا و ETH زوریخ سوئیس و موسسه ICD انگلستان که پیش‌تر توانسته بودند روشی جدید در سازه‌های فرم آزاد در فضا‌های باز ایجاد کند، بهره گرفته شده است.

این معمار جوان ادامه داد:این پروژه دو بخش اصلی دارد، بخش اول این پروژه قالب و بخش دوم فرم و سازه این بنای است، در بخش طراحی قالب با توجه به کمبود بودجه به ناچار از مصالح بومی و مصالحی که در محوطه دانشگاه بود استفاده کردیم.

مرادی تصریح کرد: روش‌های مشابهی که در دنیا برای انجام چنین پروژه‌هایی استفاده می‌شود بسیار هزینه بر و گران است و ما به دلیل کمبود منابع مالی باید قالب‌های مورد نیاز خود را طراحی و تولید می‌کیردیم، اگر طراحی قالب  با روش‌های قبلی که مورد استفاده معماران بود انجام می‌شد در حدود ۷۰ میلیون تومان باید هزینه صرف ساخت این قالب‌ها می‌کردیم و بعد از پایان پروژه این قالب‌ها بدون استفاده می‌ماند.

او افزود: بعد از جمع آوری اطلاعات به این نتیجه رسیدیم که از خاک به عنوان قالب استفاده کنیم و با استفاده از این قالب‌ها به خاک شکل دهیم به صورتی که امکان استفاده از این اشکال در نرم افزار‌های طراحی وجود داشته باشد.

مرادی در پایان گفت: طراحی قالب تلفیقی بود از معماری سنتی ایران با سیستم‌های مدرن، درگذشته نیز برای ساخت پل‌ها و طاق‌ها کوچک با استفاده از قالب‌های گلی به خاک شکل داده می‌شد، ما با استفاده از الگو برداری از معماری سنتی کشور و تلفیق آن با نرم افزار‌ها و محاسبات کامپیوتری در ابعاد بزرگتری و فرم‌های پیچیده‌تر طراحی پروژه را انجام دادیم.

لازم به ذکر است این جوان مبتکر پیشترموفق به کسب ۶ نشان طلا در جشنواره IDA شده بود.
 
کوشک دانشجویی، مرهمی بر احوال معماری سنتی ایران
 
 
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.